Dela artikel

Rekrytering av experter på sport och mode

Senaste åren har sport- och modebranschen närmat sig varandra alltmer. Sportaffärer tar in mer vanliga kläder, vilket ställer allt högre krav på personalen. Samtidigt som det blir lättare att flytta folk mellan branscherna. Det menar Fredrik Ågren, vd för Modeverket som är nischade på att rekrytera personal till såväl sport- som modebranschen.

– Nuförtiden köper många sina skor och jeans lika gärna i sportaffärer som i andra modebutiker. Det har gjort att branscherna automatiskt har närmat sig varandra. Vi har arbetat stenhårt för att rekrytera personer som fungerar i båda branscherna eller som har erfarenhet från den ena och vill prova på den andra, säger vd Fredrik Ågren som gick in i bolaget Modeverket för sex år sedan.
Då handlade företaget främst om just mode och design och fanns i Stockholm, Göteborg och Malmö. I dag har verksamheten utökats och kontor har öppnats i Köpenhamn och Oslo. Partners finns även i Tyskland och England för att täcka stora delar av den europeiska modebranschen. Att Fredrik införde sportdelen i företaget har sina naturliga förklaringar.
– Jag har själv arbetat många år i både sport- och modebranschen och har även en bakgrund som idrottare på hög nivå. Jag har därmed ett stort kontaktnät som har gjort det naturligt att bredda företagets kompetens, säger han.

Likaså har företagets 13 anställda framför allt lång erfarenhet av verksamhetsområdena. Fredrik menar att de kallar sig branschspecialister eftersom de vet precis hur det ser ut och fungerar i de olika verksamheterna. Den stora kandidatbas som har upparbetats sedan 1999 har många profiler inom branschernas alla områden. De gör att man kan hjälpa alltifrån blivande koncernchefer till nyutexaminerade personer ut i arbetslivet.
– Vid det sistnämnda handlar det främst om när vi har brist på vissa efterfrågade kompetenser, till exempel mönsterkonstruktörer. Då ligger vi på dem om att de ska registrera sig direkt hos oss och kan på så sätt hjälpa dem att få första jobbet. I övrigt brukar vi oftast kräva en viss arbetslivserfarenhet innan vi rekryterar folk, fortsätter Fredrik.

En annan del av bemanningen som blivit stor senaste tiden är retail – att rekrytera personal till mode och sportbutiker. För det har Modeverket ett särskilt nätverk där intresserade registrerar sig i kandidatbanken för att på så sätt kunna rekryteras till ställen som passar just dem bäst.
– Där nyanställer vi personer hela tiden och jag tror att om tre år kommer det att omsätta tre till fyra gånger mer än det gör i dag och vara den största affären för oss.


2012-12-19