Dela artikel

Revisionsbyrå som arbetar nära kunderna

Att vara insatt i sina kunders företag och förstå hur de fungerar är viktigt för att kunna hjälpa dem på bästa sätt. På Duo Revision arbetar medarbetarna efter ledorden stöd, närvaro och förståelse och ser sig som en vän att alltid räkna med.

– Det är viktigt att vara nära kunderna och ställa upp med det de behöver. Vi vill förmedla allt vi kan och brukar säga att vi är mindre, lokala och såväl lätta att nå som lätta att förstå, säger Tommy Helmerskog, auktoriserad revisor och delägare i Duo Revision i Uppsala.

Han driver revisionsbyrån tillsammans med Leif Dahl, också han är auktoriserad revisor. De har hängt ihop sedan grundskoleåldern och efter några år på olika håll i yrkeslivet bestämde sig för 17 år sedan att starta verksamhet ihop.
   – Vi startade tillsammans med en annan revisionsbyrå under några år, men sedan 2002 driver vi företaget på egen hand och sedan året därefter är även affärsverksamheten Trio som jobbar med redovisning en del av bolaget, säger Leif Dahl och berättar att de båda har en lång erfarenhet i branschen och tidigare har arbetat länge som anställda på olika revisionsbyråer.

Förutom att arbeta efter sina ledord som går ut på att alltid förstå, stötta och vara närvarande för kunden, har de även en stor fördel av att de båda är auktoriserade revisorer – något som inte längre är självklart i branschen.
   – Titeln revisor används ofta lite slarvigt, många säger att de ska kontakta sin revisor när det handlar om att få hjälp av en person som har koll på ens papper. En auktoriserad revisor ska ha en viss högskoleutbildning, ha genomfört praktik och avlagt ett särskilt prov som avgör om man tilldelas titeln, förklarar Leif.

För att få revidera ett svenskt aktiebolag finns krav på att personen är auktoriserad eller godkänd. Att vara en godkänd revisor är en gammal titel som nu är på väg att fasas ut.
   – Det är inte längre revisionsplikt för mindre företag. Det har gjort att branschen har blivit tuffare för oss som jobbar med det och alltfler slåss om allt färre kunder. Ute i Europa har det inte funnits revisionsplikt på samma sätt som i Sverige och nu avvecklas den mer och mer hos oss, och gränsvärdena för vilka som har kravet höjs hela tiden, menar Tommy.

Bredden på klienterna är stor och tack vare företagets kundnära fokus har de med sina 18 anställda fått ett förtroende som innebär att kunderna stannar kvar, ofta i generationer.
– Vårt uppdrag är att hjälpa våra kunder och det gör vi på det bästa sätt vi kan.

 Vanliga frågeställningar:
"Hur hanterar jag bidrag och andra finansieringsformer som emission, stipendier, villkorslån och riskkapital i rapportering?"
"Hur söker jag bidrag och vilka möjligheter kan marknaden erbjuda?"
"Hur hanteras forskning och utvecklingskostnader?"
"Är investeringar i utveckling och forskning tillgångar eller kostnader?”
"Jag behöver mer kapital, hur får jag det?"
"Är förmånsbil bättre än att äga bilen privat?"
"Kan jag ta investeringen på en miljon just nu?"
"Hur ska jag överlåta företaget på barnen?"

2014-09-12