EM_Ropo_01

Ropo Capital hanterar fakturans hela livscykel

Faktureringsprocessen är fortfarande traditionell och uppdelad i de två branscherna: informationslogistik och kredithantering, med stora tunga namn i respektive bransch. I Finland har Ropo Capital helt förändrat marknaden. När de nu kliver in på vår marknad och därigenom förändrar möjligheterna för alla svenska företag med stora faktureringsvolymer, tror de på en branschförändring. Ropo tar faktureringsprocessen in i en ny tidsålder!

Med en stark kultur att leverera vad man lovat, högt tekniskt kunnande och ett extremt utvecklingsdriv är Ropo på väg att förändra de två branscherna i Norden. Jonas Ramstedt, vd för Ropo Capital Sweden, har en lång internationell karriär från finansbranschen bakom sig, och klev in i bolaget med stor entusiasm. 


– Vi gör något unikt och det känns fantastiskt spännande. Många företag tampas med ineffektiva och långsamma faktureringsprocesser, manuella hanteringar, olika leverantörssystem och brist på överblick över kassaflödet. Att vi erbjuder en sammanhållen, automatiserad kedja som snabbar upp processen och synliggör kassaflödet i realtid, gör faktureringsprocessen både billigare och bättre, säger Jonas Ramstedt. 


Ropo, tidigare Trust Kapital, grundades i Finland för över tio år sedan. Med hjälp av olika förvärv längs vägen har bolaget växt och utvecklats till vad det är idag: ett ledande bolag i Finland inom faktura- och kravhantering, med över 170 miljoner transaktioner och där var sjätte faktura i hela landet administreras av dem. De senaste åren har inneburit över 500 procent i tillväxt.


– Våra kunder har i regel stora kundvolymer med mycket fakturor och vill bort från manuella hanteringar till förmån för automatisering. Vi är extremt välutvecklade tekniskt. Vi tar emot fakturan och distribuerar den i det format som kunden kommit överens om med slutkunden. Vi får betalningen och placerar den på kundens konto, hanterar uteblivna betalningar, påminnelsehantering samt inkassohantering. Värdekedjan är sammanhållen, flödena helt automatiserade (så långt det är möjligt och lämpligt) och via våra enkla och intuitiva verktyg kan kunden följa och överblicka processen i realtid, säger Jonas. 


Med Ropos faktureringsprocess reduceras kostnaden för administrativt och manuellt arbete. Faktureringen övergår i digitalt format, kassaflödet blir snabbare och upplevelsen för slutkunden blir bättre. 


– Tillsammans med kunden jobbar vi för att ständigt utveckla flödena så att så lite kapital som möjligt binds upp. Vi mäter också att slutkunden upplever flödet som enkelt och att det är enkelt att betala fakturan. Med vår hjälp ska kunden stärka och stödja sin relation till slutkunden, därför kan också processen anpassas till vad som passar kunden och slutkunden.

I hjärtat är Ropo ett teknikföretag med finsk rakhet, transparens och ärlighet som stomme.  


– Vi digitaliserar och automatiserar allt som är möjligt, vilket ger oss enorma konkurrensfördelar samtidigt som vi driver utvecklingen i branschen framåt. I bolaget finns också en oerhört stark utmanar- och vinnarkultur, där vi ständigt tänker nytt, utmanar det gamla och ser fram emot det nya. Vi är nya på den svenska marknaden, men räknar med att bli lika framgångsrika som i Finland. Sen kommer vi ta land för land och slutligen bli ledande i hela Norden, avslutar Jonas Ramstedt.

2021-03-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies