Alla elever på Göranssonska Skolan, som ägs och drivs i samarbete mellan Sandvik AB och Sandvikens kommun, läser det treåriga industritekniska programmet. Men enligt rektor Sara Stengård läser de flesta elever även en utökad studieplan för allmän eller särskild behörighet.
Skoldagarna är också organiserade för att så långt som möjligt efterlikna en vanlig arbetsplats. Till exempel har eleverna 38 schemalagda timmar, stämpelkort och inte lika många lovdagar som i den traditionella gymnasieskolan.
En stor del av utbildningen bedrivs som arbetsplatsförlagt lärande, APL, inom Sandvik AB, och under det tredje året är praktiken förlagd vid någon av Sandviks internationella anläggningar.
– APL är en möjlighet för eleverna att få använda sina teoretiska kunskaper i verkliga projekt och ett sätt för dem att börja bygga ett professionellt kontaktnät, förklarar Sara.
På skolan arbetar man ämnesövergripande och projektbaserat.
– Att arbeta i projekt handlar bland annat om rollfördelning, samarbete, budget och förmåga att ta ett övergripande ansvar. Eftersom det är så man arbetar inom Sandvik måste våra elever vara förtrogna med den modellen, säger Sara.
På höstterminen under första läsåret provar man först det projektinriktade arbetssättet i teorin för att under vårterminen även producera ett sällskapsspel. Årets första projekt som innehåller en mängd gästföreläsningar och studiebesök sker i samarbete med Sandvik Materials Technology(SMT) under temat Vasamuseet.
Hela andra läsåret ägnas åt projekt inom ramen för Ung Företagsamhet där eleverna har fullt ansvar för att ta fram en helt egen produkt.
Göranssonska Skolan är ett populärt val för unga i regionen. Skolan har ett gott rykte och många uppskattar den gemytliga stämningen och den nära kontakten mellan elever och personal. Utbildningsplatserna är relativt få. Här går inte fler än cirka 200 elever åt gången. Men detta skapar i sin tur en stark sammanhållning och en miljö där alla känner alla.
– Många väljer vår skola för den bredd och valfrihet vi erbjuder. Antingen kan man börja arbete direkt efter examen eller söka sig vidare till högre studier, säger Sara.
För henne är det viktigt att Göranssonska ska fortsätta att vara en skola i främre ledet.
– Vi måste hela tiden följa med i utvecklingen och alltid tänka framåt för att även i fortsättningen kunna erbjuda en utbildning i framkant, säger Sara.