Dela artikel

Ryska skolan är öppen för alla

För att lära sig ett språk på bästa sätt krävs att man omger sig med personer som har språket som modersmål. Det menar Ekaterina Tikhonova Sernemar som är rektor för Ryska skolan i Göteborg, där både ryska och svenska lärare arbetar för att ge eleverna den bästa grunden i sin skolgång.

– Här kan svenskar lära sig att tala ryska utan bryt­ning och ryssar lär sig svenska flytande. Det fungerar tack vare att båda språken talas på skolan av såväl lärare som elever och föräldrar, menar Ekaterina Tikhonova Sernemar som själv var med och grundade skolan för två år sedan.

På skolan går ett 30-tal elever där de flesta har en rysktalande förälder och den andra med bakgrund någon annanstans i världen. Vissa är även helryska. Svenska familjer är något de fortfarande hoppas på att få dit. På grund av majoriteten rysktalande ligger lika stort fokus på svenska språket som det ryska och det är ofta särskilt föräldrarna som inte är så bra på svenska.
– Vi i skolans föräldraförening satsade förra året på en kurs riktad till föräldrarna på skolan där vi hade gjort en svensk samhällsguide på ryska. Den gick ut på att familjer som inte talade svenska skulle få hjälp att ta sig in i det svenska samhället och få en chans att förstå hur till exempel skolsystemet fungerar. Efter kursen startade vi även upp en svenskundervisning
eftersom många föräldrar då förstod varför de behövde lära sig svenska, berättar Nina Kret, ordförande i Ryska Skolans föräldraförening.

Skolan följer den svenska läroplanen men har två profiler, ryska och matematik. Det sistnämnda har valts för att matematikundervisningen ser väldigt olika ut i Ryssland och Sverige och skolan vill kunna erbjuda samtliga elever båda varianter.
– Överlag ser vi det som att det är vår uppgift att se till att våra elever får den kunskap de ska ha med sig i skolan, men särskilt matematikundervisningen arbetar vi extra mycket med. Vi tycker att det är viktigt att matematik undervisas av behöriga mattelärare då vi har sett exempel på skolor där lärarna knappt själva förstår vad det är de lär ut till eleverna. Dessutom har vi en mattecirkel för de elever som är extra intresserade av ämnet, fortsätter Ekaterina.

Även resten av lärarna är behöriga i de ämnen som de undervisar i och erbjuder efter skoltid också läxhjälp under barnens fritidstid.
– Som förälder uppskattar jag det väldigt mycket och vet att de flesta föräldrar tycker likadant. Dess-
utom har inte alla barn samma förutsättningar att få rätt hjälp med det i hemmen, menar Nina.

2013-10-30