Dela artikel

Säkerhetsföretaget som lyssnar på sina kunder

Låstjänst Alarm har varit aktivt sedan 50-talet, men sedan millennieskiftet har verksamheten formligen exploderat. Enligt företagets vd Anders Holmgren beror framgången på sättet som Låstjänst Alarms alltid arbetat efter. ”Vi strävar hela tiden efter att vara goda lyssnare till våra kunder. Dessutom har vi en bred portfölj av produkter och tjänster, och sitter inte i knäet på någon speciell leverantör”, förklarar han.

Allt från att leverera nyckelbrickor i butiken till att göra avancerade passagekontroller och lås- och larmsystem åt bland annat Riksbyggen, Gavlegårdarna och HSB. Dessutom säkerhetsanläggningar i Kina! Det skulle nästan vara enklare att räkna upp de säkerhetstjänster Låstjänst Alarm inte erbjuder. Med sin breda portfölj och oberoende ställning till produkter och leverantörer kan Låstjänst Alarm effektivt tillgodose den individuella kundens specifika behov och inte pracka på henne eller honom produkter som egentligen inte passar.


Låstjänst Alarm består i dagsläget av 27 anställda. Vd:n Anders Holmgren, som kom in i företaget 1985 och äger företaget med Erik Pettersson och Anders Ekman, menar att företaget överlag har svårt att säga nej till uppdrag och försöker alltid att lösa de utmaningar som uppstår – hur svåra de än är.
– Vi har till exempel tillverkat spanjoletter – långa handgjorda konstruktioner som sitter på altandörrar och som Assa har tackat nej till att göra. Det var ett jobb fyllt av svett och tårar, men vi löste det till slut, säger Anders Holmgren stolt.
– Många väljer den enkla vägen och menar att det kunden behöver hjälp med inte passar deras profil eller att man inte vill ta ut svängarna. Vi försöker trolla med knäna och hitta nya lösningar vilket är väldigt kul, säger han och menar att denna inställning gör det kul att gå till jobbet.
Och skulle man mot all förmodan inte kunna lösa kundens önskemål ser man till att ta in expertis som gör det. Så enkelt är det i Låstjänst Alarms värld.

Ett av önskemålen som man har kunnat lösa riktigt bra är nycklar åt kommunens hemtjänst som tidigare var avancerade, dyra och uppdateringskrävande system, men nu har Låstjänst Alarm tillverkat ett låssystem så att varje hemtjänstbrukare får ett särskilt hemtjänstlås.
– Vi ombesörjer och hanterar administreringen av nycklar till anhöriga som får kvittera ut nycklar hos oss. Kommunikationen mellan oss och hemtjänsten sköts via en webbportal som vi har skapat. Där kan de beställa den här tjänsten som vi kallar Smart Access. Man kan spinna på det där med dyra grejer eller backa bandet och vara en god lyssnare.

2014-06-16