Dela artikel

Screentryckt design Made in Sweden

Teko Tryck säljer sina produkter världen över. Som störst och först på designade disktrasor med tryckt mönster leder de utvecklingen mot en vackrare och mer miljövänlig vardag.

Sölvesbrogsbaserade Teko Tryck är ett familjeägt bolag inom textiltryck med fokus på disktrasor, kökshanddukar och velourhanddukar. 


– Det var vi som år 1994 introducerade den tryckta disktrasan på marknaden, berättar Johanna Olofsson som driver företaget tillsammans med maken Andreas Olofsson. 


176083 TT1


Vad många kanske inte känner till är att disktrasan är en svensk uppfinning från 1949. Den är tillverkad av cellulosa och bomull och är därmed helt återvinningsbar. Teko Tryck är stora på den internationella marknaden och kan med sina miljövänliga produkter bidra till en mer hållbar framtid. 


– Vi växer bland annat i USA där människor använder enorma mängder hushållspapper och därför är varje såld disktrasa en vinst för miljön, säger Johanna.


Hon är mycket stolt över att all produktion sköts inom företaget. Enbart designen görs av andra. Teko Tryck samarbetar med alltifrån små, oberoende formgivare till stora multinationella bolag. En aning förvånande är att produkterna från Teko Tryck efterfrågas i Asien, där i princip all världens textil produceras. Detta förklaras främst av företagets slogan ”Made by in Sweden”.


– Att all vår produktion sker här i Sverige är en kvalitetsstämpel som öppnar dörrar i hela världen, säger Johanna.

Själva tryckningen är en komplicerad process som kräver stort hantverkskunnande. Företaget har ett eget färgkök där man tar fram kulörer efter kundernas önskemål. De trycker med vattenbaserade färger som sedan fixeras i ugn. 


Disktrasorna är Teko Trycks flaggskepp men man tar också fram andra produkter som efterfrågas på marknaden. 


Nyligen lanserades en tygkasse i olika färger och storlekar. Kunden väljer det alternativ som passar just deras design eller varumärke bäst.


– Tygkassen är vårt sätt att bidra till den minskade användningen av plast, säger Johanna. 


176083 TT3


Företaget brinner för och driver samarbeten med en mängd aktörer på marknaden och är kända för sin höga servicenivå. Man gör alltid det lilla extra för sina kunder. Att bygga förtroende är centralt, säger Johanna och menar att företagets framtid i branschen är helt beroende av att de arbetar långsiktigt. 


Visionen är att lyfta disktrasan från en trist städprodukt till en designad budbärare med hållbarhet som signum. 


2017-12-18