Om två parter inte kommer överens uppstår en tvist. Något som de flesta av oss direkt kopplar till förlorade pengar- och tid. Tvistelösningar är ofta kostsamma och långdragna. Det allra bästa är förstås att aldrig hamna i dem. Det allra klokaste är att minska riskerna.
Advokat Bertil Hübinette, på Advokatfirman Bertil Hübinette Advokat AB, har mångårig erfarenhet av affärsjuridik, som bland annat domare, skiljeman och processombud. Han har uppdrag från såväl små som stora bolag samt privatpersoner.
– Jag har befunnit mig på eller invid de juridiska slagfälten under flera decennier, säger Bertil. Åren har lärt mig var fällorna och riskerna kan finnas i affärsmässiga avtal. Jag kan hjälpa till att bena upp en komplicerad affärsrättslig situation, se vilka framkomliga vägar som finns för företagen samt guida och leda fram till konfliktlösning. Min uppgift är att få ett slut på tvisten.
Bertil utstrålar trygghet, säkerhet, erfarenhet och en pondus som varvas med underfundig humor. Han har haft en rad olika anställningar inom rättsväsendet och svenskt näringsliv, bland annat som domare, lagman, hovrättspresident samt som generaldirektör för Domstolsverket och chefsjurist vid Vattenfall.
Han betonar det kloka i att anlita juridisk expertis för att vara förberedd utifall att något händer.
– Min, och mina kollegors, rekommendation är att rusta dig innan det händer. Det går att likna vid att sätta på vinterdäcken innan halkan kommer, ler Bertil.
Driver du ett tjänste- eller produktproducerande företag där det ingår överenskommelser eller avtal och det inte går hundra procent bra finns det risk för motsättningar. Generellt vill man alltid se att det är ”motpartens” fel. Men så enkelt är det oftast inte.
Ta juridisk hjälp att kartlägga de möjliga framtida komplikationer som kan uppstå, ringa in riskerna och ta hjälp att upprätta avtal som reglerar samtliga väsentliga delar i affären för att undvika missförstånd och oenighet. Om affärsuppgörelsen ändå resulterar i en tvist menar Bertil att båda parterna ofta har mycket att vinna på att gå med på en förlikning än att påbörja en process.
– Min roll är att lämna stadiga råd om utsikterna i en kommande process, eller om det är att föredra, en förlikning. Ofta är min pedagogiska uppgift att få den jag företräder att inse och acceptera att göra en reträtt från början.
För ett juridiskt biträde som redan känner till företaget, som kan företagets kultur och ekonomi och som har skapat en närhet samt en relation till företaget, kanske i form av andra uppdrag, är sannolikheten större att hitta bästa vägen framåt för just det företaget. Ytterligare en stark faktor till att redan vid uppstart av ett bolag komma i kontakt med en affärsjurist.
Bertil berättar engagerat om dagens branscher där det finns en snabb tillväxt och snårig juridik som IT-branschen och spelbranschen.
– Hur mycket juridik behövs det där, säger han och jämför med sin tid som chefsjurist på Vattenfall där företaget hade sina egna in house-jurister och Bertil byggde upp ett närverk av juridisk specialistkompetens att samarbeta med vid behov. Hans låga för sin profession är brinnande och han vill gärna ha något att bita i.
– Jag tycker om komplicerad juridik, säger Bertil. Jag tycker om det som är lite ”tjorvigt”.