Dela artikel

Skönhet är bättre på nätet

Receptet bakom framgången för YOU.se har varit tre enkla regler: kvalité, snabba leveranser och konkurrenskraftiga priser, säger grundaren Simon Johnsson. Nu ska han göra samma satsning på förvärvade nätbutiken Glamma - Vi vill fortsätta hålla låga priser trots att vi växer.

Nätbutikerna YOU.se och Glamma.se ägs av Vou You AB och bakom står grundaren Simon Jonsson. 


Simons passion för webbutveckling kom tidigt, första hemsidan skapade han endast tio år gammal. Under tonåren kom även intresset för hudvård, och han fick idén till sin första nätbutik i slutet av 2010 när han köpte in specialhudvård från England för eget bruk.


      – Jag köpte kemisk peeling som var svår att hitta i Sverige och då fick jag idén om att testa sälja det på nätet. Jag satte snabbt ihop en sida och det blev starten på min karriär.


Simon hade själv problem med sin hy och därav studerade vilka ämnen och produkter som verkligen fungerade. Produkterna var unika för svenska marknaden, kunderna hittade snabbt till hans första nätbutik, BeBeautiful.se och han fick sina första beställningar. Försäljningen ökade snabbt och vardagsrummet fylldes med hudvård. 


När han startade nätbutiken var han studerande på Handelshögskolan i Göteborg, och när han tog sin examen hade han fått sån rullians att han i stort sett kunde leva på det.


       – Då bestämde jag mig för att fortsätta, jag ville satsa på det här. Sedan dess har det bara rullat på.


Efter två år startade han skönhetsbutiken Dermastore.se, därefter YOU.se under 2017 och han har dessutom nyligen förvärvat Glamma.se. Anledningen till att han väljer att ha olika sajter är för att nå olika målgrupper. 


        – Olika konsumenter dras till olika namn, formspråk och design. Det är samma sak inom skönhet som om man säljer bilar eller kläder. En koncern äger kanske flera bilmärken, skönhetsmärken eller vad det nu kan vara, så varför inte ha flera nätbutiker som riktar sig till olika målgrupper. 



I de olika nätbutikerna har de samma utbud men skiljer sig åt i design och vilka produkter som framhävs, och i framtiden ligger planerna på att anpassa varje butik mer efter den målgrupp som de vill nå. 


Till en början riktade Simon in sig på specialprodukter inom hudvård men gick sedan över mot mer generell hudvård. 2016 började han köpa in parfymer och idag finns över 3000 parfymer i sortimentet.


Min personliga favorit är L'Artisan Parfumeur Noir Exquis Eau de Parfum, en unik doft med inslag av apelsin, glaserade kastanjer, kaffe... lite som ett café i Paris.


Senaste året började han även att utöka sortimentet med produkter inom makeup och hårvård. 


Hans vision och målbild är att nå topp 5 bland de största nätbutiker som säljer produkter inom skönhet. 


       – En av de stora fördelarna med att handla på nätet är priserna, att man kan erbjuda lägre priser än fysiska butiker. En sak som jag upptäckt hos konkurrenterna är att de till en början håller låga priser men ju mer de växer, desto mer höjer de också priserna. 


En annan viktig punkt som Simon tagit fasta på är korta leveranstider. Om en kund lägger sin order under arbetstid ska den helst packas och skickas redan samma eftermiddag och annars inom 24 timmar.




       

        – Fraktfirmornas leveranstider kan vi inte påverka men det handlar om att vi skickar iväg det snabbt från vårt lager. Leveranstider är jätteviktiga och det ser vi på de omdömen som kunderna lämnar, vi har sett att det är en sak som är värd att satsa på. Många blir positivt överraskade när de får varorna dagen efter trots att de lagt sin beställning sent på eftermiddagen. Vi kommer också, inom kort, att kunna erbjuda kunder i Göteborg med omnejd leverans redan samma dag.


Förutom att verka som återförsäljare är också företaget agentur för två varumärken, Perfect Image och Cosmetic Skin Solutions. 

Perfect Image har främst kemiska peelingar, där de har både privatpersoner och salonger som kunder. 


Simon fortsätter att satsa stort på nätbutikerna YOU.se och Glamma.se. På YOU.se har Simon infört ett förmånligt erbjudande till sina kunder, där alla som slutfört sitt första köp får en värvningskod som de kan dela med sig av på sociala medier eller till sina vänner. Den som använder koden får en rabatt och den som har värvat en vän får en summa att handla för i nätbutiken. 


       – Vi har samma system för både influencers och privatpersoner så alla kan nyttja det.

Tidigare har de inte marknadsfört nätbutikerna speciellt mycket och Simon förklarar att man kan få en hel del kunder av att bara finnas och hålla låga priser, utan särskild marknadsföring, tills man når en viss punkt.


       – Marknadsföring behövs om man ska ta sig upp till toppen. Men det viktigaste för oss är att vara genuina mot våra kunder och fortsätta leverera det vi alltid gjort: låga priser och snabb leverans.


2019-10-14