Dela artikel

Skräddarsydda hårvårdsprodukter

Solidcos Group i Västerås äger rättigheterna till ett antal hårvårdsprodukter som de säljer till frisörgrossister och distributörer. Ett populärt alternativ är private label, vilket innebär att Solidcos Group tar fram skräddarsydda produkter till sina kunder.

Raffi Wartanian är en av företagets grundare. Han tog sin examen som byggnads-ingenjör 2008, just som finanskrisen kom. Det var svårt att hitta arbete och några år senare bestämde han sig för att starta eget. 


Det första företaget sålde hårvårdsprodukter direkt till frisörsalonger. När Raffi så här i efterhand blickar tillbaka säger han att de första två åren var tuffa. Dels berodde det på att han inte kunde så mycket om branschen och säljyrket men också för att han var för passiv i rollen som företagsledare och säljare. Tredje året gick det dock bättre. Han övade mer på sin säljteknik och blev mer aktiv. Detta gjorde honom till ett föredöme för medarbetarna, som också började prestera bättre.


176017 SCG1


– Jag har gått på många nitar under åren. Men tack vare det vet jag hur jag ska jobba nu, säger han.


Faktum var att det gick så pass bra att en konkurrent köpte upp verksamheten. Ungefär samtidigt tog han över en annan verksamhet, som sålde direkt till frisörgrossister. Det var denna verksamhet som så småningom blev Solidcos Group och som nått stora framgångar de senaste åren. 


Företaget behöver inte aktivt söka upp nya kunder då de kommer till dem genom kontakter och goda referenser. Raffi ser framgångarna de senaste åren som ett resultat av självgående medarbetare, att de kan hålla priserna och har goda kundrelationer byggda på pålitlighet. Denna pålitlighet är något Solidcos Group ständigt arbetar med. Om en order exempelvis inte gått igenom packar Raffi in produkterna i sin bil och kör till kunden, som då inte blir lidande av logistiska problem. 


En annan gång ville Raffi ha möjlighet att träffa en kund som vid tidpunkten befann sig på en mässa i Hong Kong. Han flög då dit för att på så sätt bygga upp en relation grundad på hängivenhet och pålitlighet.


– Våra produkter är bra, men det är den personliga kontakten som är viktig. Det är det som gjort att vi kunnat växa så pass mycket, säger han.


Solidcos Group har hela världen som marknad och äger rättigheterna till ett antal hårvårdsprodukter. Alla produkter är utländska och väljs med omsorg på mässor runt om i världen. Senast tog de in fem nya produkter men efter att ha genomfört olika tester valde de bort tre. De två andra testas fortfarande och kommer förhoppningsvis bli en del av sortimentet inom en snar framtid. Att de äger rättigheterna, kombinerat med att de inte använder några mellanhänder, gör att de kan hålla ner kostnaderna och därmed priset.


De kan även vara flexibla med själva produkterna som kan anpassas efter kundernas önskemål. Detta kallas private label. Med en private label kan en produkts doft och förpackning anpassas efter en kunds önskemål. Produkten kan sedan marknadsföras som kundens eget märke. Det hela börjar med att produkter och doft-förslag skickas till kunden.


176017 SCG2


Efter kunden gjort sina val, skickas dessa till en fabrik, där allt blandas och testas. Sedan skickas den föreslagna produkten tillbaka till kunden för godkännande. Parallellt med denna process har marknadsföringsmaterial tagits fram och en designer har jobbat med produktens logga och etikett.


Raffi har sannerligen kommit långt sedan han började sälja hårvårdsprodukter till frisörsalonger. När han började var han en oerfaren och något osäker företagsledare. I dag driver han ett företag som har tio-dubblat sin omsättning de senaste tre åren. I februari ska företaget flytta in i nya lokaler, som inkluderar ett lager på tusen kvadratmeter och sex meter i takhöjd. 


Förutom att man kommer ha mer plats, kommer man nu även kunna göra mindre produktioner på plats. Raffi ser dessutom flytten som något som kan fortsätta motivera honom och hans medarbetare. Det är ett bevis på hur långt de kommit och en belöning för det hårda arbetet. Målet de kommande åren är att bli en av de större aktörerna i Sverige. Samtidigt vill Raffi vara lite försiktig.


– Jag är stolt över vad vi åstadkommit. Men nu vill jag att vi ska ta hand om de kunder vi har och hjälpa dem utvecklas, säger han.

2017-12-19