Sopar banan med snabba prestandabilar
En passion för prestandabilar och att få dem att göra sitt allra yttersta, det är vad som fick Joakim Dyrstedt att starta JRM Racing år 2002. Företaget innefattar i dag av såväl serviceverkstad som, och här finns de nödvändiga kunskaperna, produkterna och formlerna för att skapa fart i ordets rätta bemärkelse.
Södertäljebaserade JRM Racing är specialiserade på Mitsubishi, Subaru och Nissan R35 GT-R och har nischat sig på den japanska marknaden, men arbetar även med de flesta förekommande prestandabilarna. JRM Racing är förknippade med höga hastigheter och ligger bakom optimerade prestandabilar som den välkända EVO6:an som har gjort en ”tia på strippen” och sopat banorna med medtävlarna på Stockholm Open. Företaget började som ett hobbyföretag och är i dag störst i Skandinavien på sitt område. Dessutom har man gjort sig kända för att kunna ordna saker och ting till ett bra pris, oavsett vilken bil du kommer till JRM Racing med. Till skillnad från många märkesverkstäder är man dessutom tillgängliga dygnet runt.
– Vi vet hur viktigt det är med support och tillgänglighet. Mitt mobilnummer är offentligt och jag svarar, säger ägaren Joakim Dyrstedt.
Han är en av dem som älskar fart och ägnar sig åt banracing. Han använder sina omfattande och ständigt uppdaterade kunskaper i tävlingar. Men även i helt andra sammanhang, exempelvis där svårt sjuka barn får möjligheten att förverkliga sina drömmar.
– Vid ett sådant event får barnen själva välja vilka bilar de vill åka med på banan. Det är en liten grej för oss men något som verkligen gör barnen och deras familjer väldigt glada, säger Joakim.
– Om ett barn mår dåligt blir hela familjen drabbad. Att få göra en sådan sak gör stor skillnad.
Det är få förunnat att kunna livnära sig på sin hobby, men det gör verkligen Joakim Dyrstedt.
– Det är klart att det finns en vardag i det här också, men vi brinner för det vi gör.
Verksamheten började med att bygga och trimma bilar, servicen har tillkommit allteftersom.
– Många har velat trimma sin bil och har varit nöjda med våra kunskaper och vårt trevliga bemötande. På deras begäran började vi med service också och betraktar oss nu som en fullserviceverkstad. Men huvudsysselsättningen är att optimera för att få ut mer effekt, berättar Joakim Dyrstedt.
Här kan man knepen för att komma runt eventuella hinder för att få bilarna att gå snabbare än någonsin. De säljer dessutom delar och kan montera det om kunden vill. Givetvis har man sett till att ha en fysisk butik dit kunderna kan komma och se produkterna innan de slår till på något. Företaget har även en webbutik för dem som vill ta del av sortimentet, men kanske inte har möjlighet att ta sig till Södertälje.
Företaget är också Master Tuner för brittiska EcuTeK, ett system som krävs för att programmera om originalstyrboxarna.
– Vi har ensamrätt på det i Sverige. Vill man få det gjort på rätt sätt ska man komma till oss, säger Joakim Dyrstedt.
Han är den som sköter detta i företaget och även den som har börjat hjälpa EcuTeK-tuners i övriga världen, något som avslöjar en hel del om hans kunskaper.
På JRM Racing har man programmerat ungefär 900 bilar vid det här laget. Här sätter man ära i att programmera på plats. Alla bilar ses som egna individer som går olika och reagerar olika på universallösningar. När man programmerar och mäter bilens effekter på plats kan man se till att bilen är optimerad i ordets rätta bemärkelse.
– Mjukvaran du har i din bil är gjord bara för din bil.
Till JRM Racing kommer en mångfacetterad kundkrets från hela Skandinavien.
– Det är allt från 18-åringen som vill byta avgassystem på sin 99:ans Subaru Impreza GT, till 55-åringen som kör lite bana runt om i Europa, säger Joakim Dyrstedt.
GT-R-marknaden har formligen exploderat för JRM Racing, trots att det rör sig om bilar i miljonklassen.
– Det är mycket pengar för en bil, men du får mycket bil för pengarna. Ingen kör ifrån dig och med några enkla medel får vi den att gå ännu bättre. Ingen kan slå dig på fingrarna!
2015-06-05
Dela artikel