Dela artikel

Städfirma som lovar kvalitet

Efter att ha fått barn och därmed tagit på sig sjal var frisören Gülten Eken inte längre välkommen tillbaka till sitt jobb. Hon provade flera olika yrken och hamnade till slut i städbranschen. I dag driver hon egen städfirma med anställda som gör alla kunder nöjda.

– Jag arbetade som frisör innan jag fick barn, men när jag iklädd sjal skulle komma tillbaka efter föräldra­ledigheten fick jag välja mellan att sluta eller att ta av sjalen igen. Jag vägrade och började i stället söka andra jobb, berättar Gülten Eken som i dag är vd för Rönninge Städ i Botkyrka.
    Efter några år inom barn- och äldreomsorgen fick hon tips om ett extrajobb på Rönninge Städ. Hon kontaktade företagets dåvarande ägare och fick snart mer jobb än hon räknat med. Efter ett par år som anställd blev Gülten erbjuden att ta över firman. I dag har hon fem anställda och kunder som Svenska ishockeyförbundet och Trafikverket samt många privatpersoner som anlitar städfirman för flytt- och veckostäd. Planer finns att utöka verksamheten, men det måste gå i långsam takt.
    – Det viktigaste för oss är att utföra jobb med hög kvalitet. Kunderna kan lita på att vi vet vad vi gör, att vi använder rätt produkter på rätt material och att allt vi har är miljövänligt. För att kunna hålla den nivån växer vi sakta hela tiden, förklarar hon.

Även kontakten med kunderna är viktig och Gülten svarar i telefonen dygnet runt. Eftersom de flesta önskar samma personal i sitt hem varje gång är timvikarierna få och nyttjas i stort sett bara om någon ordinarie är borta.
    – Vi lyssnar på våra kunder och arbetar efter det. Vi säger aldrig nej till någon, men ser alltid till att först göra en bra planering för att vi ska kunna genomföra ett bra jobb. Det är sådant som gör att kunderna kan känna sig trygga med att anlita oss.

2014-01-02