Dela artikel

”Större inuti än utanpå”

En liten butik med mycket stark självkänsla i lilla Tenhult står återkommande som vinnare av prestigefyllda branschpriser som Årets Butik. Vi hälsar på i ”Butiken för sakletare och klädsugna”.

Tidigare var storstaden centrum för det mesta vad gäller trender och mode. Flera av våra större influencers bor idag på landsbygden. Via digitala kanaler är det enkelt att nå ut. Det som definierar en influencer är en förmåga att inspirera och motivera andra genom det förtroende som byggts upp. Butiken för sakletare & klädsugna har byggt upp just ett sådant förtroende hos sina kunder. 


      – Våra kunder vet att de kommer att hitta något när de kommer hit. De kanske inte vet exakt vad de är ute efter, men det vet de när de får se det och de hittar det här hos oss i vår butik, säger Susanne Ahlberg, medgrundare och delägare till Butiken för sakletare & klädsugna i Tenhult, Jönköpings kommun, som hon driver tillsammans med Anette Floss. 


Anette och Susanne förenas under det enade butiksnamnet, men har ett tydligt uppdelat ansvarsområde:


       – Jag gör inköpen för kläder och skor, säger Susanne. Anette köper in övriga sortimentet. Det här har gjort att vi blivit extremt vassa på varsitt håll. Efter 22 år tillsammans kan vi varandra utan och innan och är väldigt synkade. Vi vet inte riktigt var den ena börjar och den andra slutar.  


När den första utmärkelsen kom 2009: Årets Butik, Retail Awards, med avsändare Svensk Handel löd juryns motivering: 

“En start med små medel har vuxit till en otippad butik med oväntat läge som säljer storstads-märken utanför stan. Butiken har genom en genomtänkt affärsidé och hårt arbete gått från stark motvind till medvind och har blivit ett utflyktsmål för både nära och långväga kunder. En liten butik med små märken men mycket känsla.”


Att läsa juryns motivering och samtidigt titta tio år bakåt i backspegeln gör att man förstår att här fanns något starkt och nyskapande. De flesta av oss hade precis skaffat konto på Facebook och influencers var bara ett engelskt uttryck för förebilder. 


       – För oss var det en härlig bekräftelse på att vi gör ett bra jobb, dessutom från branschen. Det är spännande att vi med vår verksamhet når igenom bruset, säger Anette. 


Tätorten Tenhult ligger en och en halv mil sydost om Jönköping. 15 mil från Göteborg och dubbelt så många mil från Stockholm. Orten har cirka 3 200 invånare. En levande butik på landsbygden.


       – Vi har gnetat på i vår tanke och hållit fast vid vårt koncepttänk, säger Susanne. Vi belönades även med Årets Modebutik Tjej 2018 och det är klart att vi analyserar vad det är vi har som gör att vi får dessa utmärkelser. Det här är vår vardag och vi lever det vi gör och säljer. Vi är enormt engagerade i vår butik, varandra, sortimentet och våra kunder. Vi vet att fysisk handel idag hänger på en tråd, samtidigt som vi känner att det vi gör är bra. Vi har ett väl utvalt sortiment i en bra mix. Vi har hög servicegrad och ger våra kunder en upplevelse.


       – Idag finns det få butiker med äkta miljöer, fortsätter Anette. Allting är konstruerat. Många företagare börjar sin affärsidé med att ha en kundgrupp och en affärsplan och bygger sedan sina affärer. Vi har byggt från andra hållet. Vi krånglar inte till saker. 


Butiken har många stamkunder och ambassadörer som kommer till butiken för att handla. Kunderna blir sedda, uppmärksammade, omhändertagna, lyssnade till och får den hjälp de behöver. Butiken för sakletare & klädsugna är en butik med mycket stark självkänsla och menar att kunderna ska lämna butiken med vissheten om att de har handlat rätt plagg, eller rätt saker


        – Allt vi har här är snyggt, berättar Susanne. Vårt sortiment är noga utvalt, så vår dialog med våra kunder handlar mer om hur plaggen känns, eller om att väcka nyfikenhet inför nya saker. Förutom varorna vill vi att kunden lämnar butiken med lust och gott självförtroende. Det kunden tar med sig från butiken ska stärka på mer än ett plan.


Anette och Susanne förenas i ett passionerat intresse för kläder och inredning med attityd och känsla samt har modet att köpa in top-notch-märken som kanske inte alla inköpare i landsbygdsbutiker vågar köpa in. De förklarar att de plockar ut och presenterar de pärlor de hittar från såväl små okända märken som kända.


        – Vi fyller en viktig funktion. Människan behöver kläder för olika tillfällen, presenter för olika tillfällen. Vi utgår från vanliga behov och ser till att vi möter dem. Vi ligger snäppet före våra kunder. Konsumenterna är snabba idag. Förr kunde man ”strosa på stan” och se det som en aktivitet. Dagens konsument är målmedveten, rädd om sin tid och vet var att finna det man behöver.


       – Våra kunder kommer hit för att bli överraskade, avslutar Anette. Vi driver en liten butik, som är så otroligt mycket större inuti, än utanpå. 

2019-08-27