164046 MN-Fb
164046 MN-Fb0
164046 MN1
164046 MN-Fb
164046 MN-Fb0
164046 MN1
Dela artikel

Störst i Sverige på läkarschema

Nu är det slut med schemastrul och jourproblem på landets sjukhus och kliniker. Med Medinets webbaserade system skapas en effektivare och flexiblare arbetsvardag. Nu lanseras även en utbildningsportal för alla ST- och AT-läkare som samordnar hela utbildningsgången.

Medinet skapades med idén om att ersätta den mängd olika schematekniker, alltifrån handskrivna A4-ark till Excel-filer, som finns på sjukhus och kliniker runt om i Sverige. Med hjälp av företagets webbaserade tjänster kan man i stället enkelt samla allt på ett ställe och anpassa systemet efter varje verksamhets specifika behov.


Vd Tuomo Caprali(som enligt egen utsago är den i landet som förmodligen sett flest antal scheman) berättar hur han, tillsammans med medgrundaren Jim Nilsson, under företagets begynnelse gjorde en grundlig research innan allt drog igång.


– Jag åkte runt i Sverige och träffade personer på olika sjukhus och kliniker och frågade om det fanns ett intresse av denna tjänst. Om vi skulle lyckas var vi tvungna att lära oss väldigt mycket om området, därför åkte jag runt för att skapa relationer och förstå personalens behov. Just därför tror jag att folk uppskattar våra tjänster i dag, säger han när vi träffas.


Mycket har hänt sedan duon började i en dragig källarlokal på Guldheden i Göteborg. I dag sitter Medinet i fräscha stilrena lokaler i World Trade Center på Kungsbron i Stockholm. Och på bara fem år lyckades de bli störst i landet på läkarschema.


– Det har helt klart varit en häftig resa! Våra kunder brukar säga att det är så lätt att prata med oss eftersom vi förstår dem. Och det har att göra med att vi gjorde en så pass bra efterforskning redan från start. Om exempelvis en anestesiklinik kontaktar oss vet vi hur deras verksamhet fungerar och hur problemlösandet skiljer sig mellan små och stora kliniker, förklarar Tuomo.


I dag har Medinet upp emot 25 000 användare – i huvudsak hos kliniker, sjukhus och landsting, men även viss privat vård. De flesta av tjänsterna vänder sig till läkare, men man är på god väg mot att även inbegripa sjuksköterskor. Tuomo menar att trots att bolaget erbjuder webbaserat IT-stöd är bolaget snarare ett tjänsteföretag än ett IT-bolag i traditionell mening.


Tre webbaserade tjänsteben

Medinet har tre ben att stå på – alla webbaserade. Det första, och än så länge största, är schemasystemet som höjer kundernas effektivitet genom ett bättre resursutnyttjande och högre kvalitet.


Nummer två är Jourportalen, en avknoppning av schemadelen, som samlar samtliga jourer på sjukhuset eller landstinget, vilket både sparar tid och ger en säkrare hantering av jourerna.


– När exempelvis en kirurgklinik schemalägger sina jourer fyller de i en Excel-fil och skickar den via mejl till växeln som skriver av det i sitt eget system. På så vis skapas en massa onödigt arbete. I stället kan de bara gå in i jourportalen där alla ändringar kommer upp automatiskt, förklarar Tuomo.


Det tredje benet, som kommer att hårdlanseras i höst, är Utbildningsportalen som samordnar, dokumenterar och följer upp ST- och AT-läkarutbildningar.


– När en läkare ska bli färdig ska hon eller han ta sin specialistutbildning som är minst fem år. Med hjälp av Utbildningsportalen kan vi hantera och administrera hela utbildningsgången, och läkare, handledare, studierektorer och administratörer samlas därmed under samma portal, säger Tuomo.


Utbildningsportalen, som även den kan integreras med schemasystemet, kan även enkelt kopplas till Socialstyrelsens uppsatta mål och till klinikens egna. Måluppfyllelsen presenteras även grafiskt både för handledare och läkare.


Flexibelt och användarvänligt

Eftersom läkarnas arbetstider är väldigt komplexa uppskattar många Medinets användarvänliga och flexibla system som även kan integreras med lönesystem och liknande. Enkelt kan man få ut statistik på exempelvis hur mycket man arbetar och hur arbetstiderna är fördelade.


– Självklart har vi även appar för detta, både för Android, Iphone och Windows. Apparna är till för att snabbt kunna få tillgång till sitt schema och enkelt kunna byta jourpass med någon annan. Man kan även störningsrapportera efter jourer och få information från schemaläggare. Och framöver kommer vi att satsa ännu mer mot mobila tjänster, avslöjar Tuomo.


Som om inte det vore nog går det att koppla på betydligt fler funktioner i systemet.


Medinet är unika i den resan de gjort och åstadkommit, hittills men framför allt har tillväxten skett med egna medel. Intrycket man får av vd:n är att det strålar framåtanda och energi. Det är lätt att dras med i entusiasmen, och samma anda präglar hela personalgruppen.


– Jag är mycket stolt över det jobb som medarbetarna gör och vi får ofta positiv feedback från våra kunder. Eftersom vi nu även finns på Facebook finns det en fin kanal för kommunikation med våra kunder.


Som marknadsledande i Sverige blickar företaget nu ut mot andra länder.


– Vi tror att vi är så pass duktiga och med tillräckligt mycket självförtroende att vi vågar ta det steget. Det kommer att krävas en hel del research därför att sjukvårdssystemen är uppbyggda på olika sätt i olika länder och självklart hårt arbete, men det är vi inte rädda för.


Så varför ska man välja Medinet?

– För att vi kan schema och din verksamhets behov. Skulle vi mot alla förmodan inte förstå något av din verksamhet är vi beredda att lyssna och lära oss mer. Vi är ödmjuka i det avseendet, men har också bevisat att vi faktiskt är duktiga på det vi gör, avslutar Tuomo.

2016-09-02

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies