3 min lästid

Svanen Omsorg och assistans AB

Svanen Omsorg jobbar med äldre, demenssjuka och funktionsnedsatta. Det råder en stor omsorg för kunder och anhöriga i det omsorgsarbete som utförs av verksamheten. Svanen erbjuder både hemtjänst och assistans i många av Stockholms kommuner.

Trygghet, närhet och livskvalitet är Svanen Omsorgs ledord. Här värnar de om både kunder och medarbetare. Till största del utför de hemtjänst men erbjuder även personlig assistans och är inriktade på äldre med olika demensdiagnoser.


Sedan starten 2006 har de gjort en rejäl tillväxtresa och har idag många anställda som är verksamma i Stockholms stad och flera förortskommuner.


Asmeret Rezene startade verksamheten för femton år sedan. Hennes intresse för äldreomsorgen väcktes till liv då hennes egen far drabbades av Alzheimers 2005. 


– Då han drabbades av denna hemska sjukdom började jag att söka information om sjukdomen säger hon. Jag läste allt jag hittade om Alzaimer och demens samt mycket om minnesförlust, säger Asmeret, som berättar att hon stod sin far mycket nära.


Asmeret som är en riktig entreprenör hade tidigare under sitt yrkesliv jobbat inom olika branscher och beslutade sig för att starta en verksamhet där hon kunde hjälpa människor som drabbats av demenssjukdom och även deras anhöriga. Hon började med att starta ett bemanningsföretag och hyrde ut sig till hemtjänstföretag i Täby kommun. När hon hade blivit auktoriserad startade hon Svanen Hemtjänst och fick snart samarbeten med fler kommuner. Att välja demens som inriktning i företaget var en självklarhet för henne, eftersom hon sett hur dessa sjukdomar påverkar både de som drabbas och deras anhöriga. 


– De flesta kunder som vi fick när Svanen startades upp var jag själv kontaktperson till och jag var väldigt engagerad, både i kunden och dess anhöriga. 


Ser varje kund som individ som måste beaktas efter behov 

Företaget jobbar mycket med värdegrunder, integritet och inte minst individanpassad hjälp. Den vård, omsorg, stöd och service som utförs är anpassad efter varje kunds önskemål så långt som det bara går för att höja kundens vardagsupplevelse.  


– Vi ser personen bakom uppdraget och lägger stor vikt vid matchning av personal och personkemin, det vill säga att vi matchar rätt personal med rätt kund. Vi vill också bidra till en bättre livskvalitet genom att kommunicera med anhöriga, detta ger oss viktig information om kunden. Ibland skapar minnesförlusten osäkerhet hos kunden och personer i dennes omgivning. Genom att samarbeta med anhöriga kan vi underlätta för både kund och personal. Vi lägger stor fokus på kundbemötande och anser det viktigt att bjuda på det lilla extra som ger den äldre en guldkant i vardagen, till exempel ett glatt leende och gott skratt vid varje besök. 




Värnar om sin personal

Det märks tydligt att det finns ett stort engagemang för människor inom Svanen Omsorg, då man också värnar mycket om sina medarbetare. 


– Alla känner alla här och vi är inte långt ifrån varandra, vilket skiljer oss från många andra. Vi har låg personalomsättning och har anställda som har jobbat hos oss i 14 år. Vi jobbar mycket utifrån medarbetarnas perspektiv och anpassar yrkesrollen utifrån deras liv och förutsättningar. 


Inom företaget jobbar de mycket med kompetensutveckling, då de låter medarbetarna förkovra och utbilda sig inom till exempel nutrition, demens med mera.


– Vi jobbar ständigt med personalfrågor för att vi vet att vårt varumärke är vår personal. Vi vill utrusta dem med konkret utbildning och rätt kunskap viket bidrar mycket till deras trygghet. 


Att brinna för människor och deras arbete, menar Asmeret, är en viktig nyckel för alla som jobbar hos dem. 


– Detta jobb tar man inte för att livnära sig utav, man måste nästan känna ett kall för det. Förhoppningsvis blir vi alla gamla en dag och min personliga åsikt är att man skördar det man sår. Vi måste behandla andra som vi själv vill bli behandlade, avslutar Asmeret.  

2021-11-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies