Karl Nord, Joel Ibson och Carl Berglind är skaparna bakom brädspelet Mobster Metropolis. Barndomsvännerna hade redan som barn ett stort dataspelsintresse och deltog i många tävlingar. När de blev äldre och själva skaffade familjer var det dock svårare att få tid till det och istället växte intresset för brädspel fram, vilket ofta blev ett trevligt inslag när vännerna umgicks. Det var också så de fick sin idé om att skapa ett eget brädspel.
Karl jobbar som AD, Carl som producent och Joel inom kommunikation och deras kunskaper blev en perfekt mix för att skapa något eget.
För att komma igång med finansieringen av projektet tog de hjälp av Kickstarter som är en crowdfundad sida där man kan söka stöd för olika projekt och där brädspelen är en stor del av sortimentet.
När de skulle skapa spelet valde de att rikta in sig på maffia- och gangstertemat.
– Det finns inte så stort utbud inom den kategorin när det kommer till brädspel, trots att det finns ett stort intresse för genren inom filmens värld, säger Karl.
Mobster Metropolis utspelar sig i en fiktiv stad under 1920-1940-talet och påminner om filmerna om Gudfadern. Målet med spelet är att bygga upp ett syndikat med olika verksamheter som inte alltid är laglydiga. Man ska också bygga upp sitt rykte i staden, vilket görs genom olika handlingar och verksamheter och därigenom tjäna så mycket pengar som möjligt. Spelet tar några timmar att genomföra och kan spelas av såväl nybörjare som mer erfarna spelare.
– Man behöver absolut inte vara en inbiten brädspelare för att klara av spelet, men kanske vara lite bekant med brädspel i alla fall. Under tiden som vi tog fram spelet så var vi noga med att provspela med både nybörjare och rutinerade brädspelare och båda grupperna uppskattade spelet väldigt mycket, säger Karl.
Unikt för spelet är att det har en öppen spelplan där man tagit fram komponenter som man inte hittar i många andra spel.
Målet när de skapade spelet var att spelaren skulle få känslan av att vara i en gangsterfilm där man kan bygga upp ett syndikat eller bli attackerad när som helst.
– Vi har tagit inspiration från andra spel med olika spelmekaniker, men fokuset har legat på känslan som vi vill ge spelarna. Många spelskapare börjar i andra änden, där man fokuserar på mekanikerna i spelet i första hand, för att sedan lägga på temat, men då blir det lätt att det känns påklistrat. Mobster Metropolis är ett spel där man verkligen har fokuserat på känslan i första hand och det är inte många spel som lyckas med det, säger Karl.
Att framställa spelet, från idé till produkt var en lång process som krävde mycket arbete. När killarna bestämt sig för att skapa spelet startade de ett aktiebolag. Därefter var det dags att förhandla med olika tryckerier.
– Vi vände oss till Kina där de flesta tryckerier finns och det är inte alltid så lätt att kommunicera då alla inte är så bevandrade i det engelska språket. När man väl fått intressenter så måste man se till att lösa fraktfrågan när spelen ska skickas till olika länder och då kommer frakt- och tullfrågor in i bilden. Det är väldigt mycket administrativt, vilket man först inte tänker på när man ska skapa ett spel. Själva skapandet av spelet tar inte ens hälften av tiden jämfört med det administrativa.
För att få ut ett spel på marknaden finns flera tillvägagångssätt, men de valde att gå via Kickstarter. Eftersom det är en internationell plattform valde de också att göra spelet på engelska.
– Vi har aldrig sett det som ett hinder då de flesta spelare är vana att läsa instruktioner på engelska och om behovet av instruktioner skulle behövas på enskilda språk så hoppades vi att någon i just det landet skulle lösa det. Det visade sig stämma då det till exempel i Tyskland har översatts av en vänlig designer med intresse för spel. Nyheten om spelet har spridit sig och går nu att köpa på flera platser i Sverige.
För spelet har killarna fått feedback och recensioner som varit över deras förväntningar.
– Mobster Metropolis ligger uppe på en internationell samlingssida (boardgame geeks) för alla brädspel och där har spelet fått betyget 8,6 av 10, vilket vi är otroligt stolta och nöjda över. I Sverige har spelet också fått fina vitsord från recensenter som verkligen gillar spelet.