Tottes Bilservice startades 1973 av Torsten ”Totte” Larson. I takt med att verksamheten växte flyttade man 1979 till större utrymmen på Hästhovsvägen 1 – en adress på vilken man än i dag finns på.
– Vi utför service och reparation på bilar av alla märken och modeller och är särskilt specialiserade mot Audi, Seat, Skoda och Volkswagen, säger Mattias Höglund, som 2008 tog över driften av firman.
Mattias har varit intresserad av bilar sedan han var mycket liten och har alltid vetat att han ville arbeta som bilmekaniker. Hos Totte började han redan 1998 efter att ha gått klart gymnasiets fordonstekniska program.
I dag har firman en anställd som tillsammans med Mattias servar kunderna. Även Totte själv hoppar in vid behov. Utöver standardservice utför man alla reparationer utom plåt och lack. Fyrhjulsinställningar, elfel, kopplingsbyten, AC, däck och avgassystem är bara ett fåtal exempel.
– Vi har även ett toppmodernt däckhotell för förvaring av däck. Vi kontrollerar lufttryck, rengör fälgar och förvarar däcken skyddade från solljus och fukt, berättar Mattias.
Däckhotellet har på kort tid blivit omåttligt populärt och antalet kunder ökar kraftigt för varje år. Att boka plats i god tid är en god idé.
– Det är ett väldigt bekvämt och prisvärt sätt att förvara sina sommar- respektive vinterdäck. Man slipper knöla in dem i något litet förråd och får tillbaka dem i toppskick, säger Mattias.
Konkurrensen för bilverkstäder är relativt hård. Det finns många verkstäder att välja mellan och de större kedjorna pressar priserna – något som motiverar Mattias att alltid ge det lilla extra.
– Det är viktigt att få nya kunder på rekommendation. Ryktet om det arbete vi gör sprider sig fort på sociala medel och dåliga omdömen blir därför förödande för vår verksamhet, säger han.
Han understryker hur viktigt det är att missnöjda kunder tar kontakt och förklarar vad som inte är till belåtenhet. Mattias har en ödmjuk inställning till sina eventuella misstag.
– Alla kan göra fel men det som utmärker en bra bilverkstad är viljan att rätta till felet och göra allt för att kunden ska bli nöjd med den service de har betalat för, säger han och tillägger:
– Jag är oerhört mån om att göra rätt för mig och det känns verkligen inte bra att inte få möjlighet att göra det, säger han och tillägger att det är kunderna som är verkstadens absoluta medelpunkt och en förutsättning för att klara konkurrensen.
Tottes Bilservice är tillsammans med drygt 400 andra verkstäder är en del av rikstäckande Autoexperten, ett medlemskap som utgör en trygghet och en kvalitetsgaranti för alla kunder.
– Autoexperten kräver att man uppfyller vissa krav och använder sig av ett poängssystem vilket underlättar för kunden att kontrollera vilken service de har att förvänta sig, förklarar Mattias.
Grundläggande är de utbildningar som verkstadspersonalen måste delta i. Något som Mattias ser som enbart positivt. Det händer mycket på bilmarknaden hela tiden och för att kunna göra ett bra jobb måste man enligt honom hänga med i den utvecklingen. Utöver teknisk utveckling utbildas man bland annat i kundbemötande och verkstadsjuridik.
– Det är väldigt viktigt att vi känner till kundens konsumenträttigheter för att på så sätt säkerställa att de får den service de har laglig rätt till, säger Mattias.
Det råder ingen tvekan att han värnar om sina kunder, deras bilar och standarden på det arbete han utför. För att rankas högt i det system som Autoexperten använder sig av gäller det att uppfylla olika sorters krav. Vissa av dem kan tyckas självklara medan andra är mer sällsynt förekommande.
– Man får poäng för bland annat hur man dokumenterar och hur man håller ordning i största allmänhet, berättar Mattias.
Tottes Bilservice uppfyller kraven för den högsta nivån.
Även kvaliteten på den utrustning man använder samt företagets miljöarbete ingår i poängsystemet. Ett aktivt miljöarbete är något som kunderna efterfrågar mer och mer och ett grönt perspektiv är på god väg att utvecklas till ett betydande konkurrensmedel. Även denna utveckling betraktar han som positiv och har höga ambitioner om att driva ett strukturerat miljöarbete.
Framtiden för verkstaden ser ljus ut. Kunderna kommer främst från Linghem, en ort som växer så att det knakar. Men även bilägare från Linköping, Kimstad och andra närbelägna orter hittar hit.
– Jag tror att de väljer Tottes Bilservice eftersom vi gör ett fruktansvärt bra jobb, avslutar Mattias.