Dela artikel

Uppmuntrar till lärande och att duga som individ

På Vallentuna Internationella Montessoriskola är individen i centrum och eleverna lär sig att hitta sina egna sätt att förvärva kunskap och information. Alla sinnen är närvarande och lärandet integreras med barnens intressen – först då blir lärandet varaktigt. Varaktigt lärande förbereder eleverna både för livet i allmänhet och för en arbetsmarknad som både i dag och i morgon kräver driv och engagemang. Det handlar till stor del både om att lyssna till sig själva och att kunna samverka, eller nätverka, med andra.

”En skola som ger barnen en grundtrygghet att följa sin egen kompass och att interagera och nätverka med andra, elever som hittar sin egen drivkraft framåt i sökandet efter kunskap, oavsett var de hamnar i livet.”

Det efterfrågade Filippa Amanto och hennes man när det var dags att finna en skola till barnen.

– Vi ville ha en skola där man blir styrd inifrån, det vill säga att man lyssnar på sig själv mer än att bry sig om vad andra tycker. Själv var jag väldigt utifrånstyrd i skolan och blev en duktig, lydig flicka som inte ville stöta mig med någon. Åt det hållet ville jag inte att mina egna barn skulle gå och började därför titta på vilka pedagogiker som gynnar det egna drivet och vårdar självkänslan, säger Filippa.

Det resulterade att hon 2013 tog saken i egna händer och startade en skola som levde upp till hennes önskemål och krav.

Montessoripedagogiken stämde överens med det Filippa och hennes man sökte och den löper nu som en röd tråd genom undervisning och skolkultur på F–6-skolan Vallentuna Internationella Montessoriskola. Det skall vara roligt att gå till skolan och känslan av att få lära sig intressanta saker skall vara dominerande.

En stor del av eleverna kommer från Montessoriförskolor och sitter redan på kunskaper som få barn i den åldern gör, bland annat multiplikationstabellen, att subtrahera och addera upp till tio – principerna kring multiplikation och läsande.

Vallentuna Internationella Montessoriskola bygger vidare på det prestigelösa lärande och förmågan att se sin unika väg.

– Det handlar om att inte jämföra sig med andra, utan att i stället se hur man kan utvecklas genom eget lärande, samarbete och att hjälpa varandra, förklarar Filippa.

Ett resultat av detta är att vid de tillfällen då någon elev inte på egen hand kan lösa en frågeställning hjälper andra elever till att få denna person att förstå. Här arbetar man även över åldersgränserna vilket gynnar eleverna att lära av varandra.

Skolan har blivit mycket populär och de ursprungliga 37 elevplatserna har blivit betydligt fler. Nu finns planer på att utöka verksamheten till att ta klasser upp till årskurs nio med ett elevantal på ungefär 250. Och då givetvis utan att det personliga formatet går förlorat. Det viktigaste är att lärarna har ett förhållningssätt som baseras på ömsesidig respekt, nyfikenhet och en vilja att utvecklas. Idag har vi ett härligt team som vi ska utvidga till hösten.

2016-03-22