I Båthusets butik kan kunderna botanisera bland ett brett utbud av båttillbehör. Här finns i princip allt, från bojförtöjning, rep, fendrar, ankare, lanternor och flytväskor till skruvsortiment, stöldlås, originaldelar, motor- och växeloljor.
– Vi brukar säga att vi arbetar vågrätt, dels med marina delar men även att vi arbetar ärligt, säger Bengt Sahlberg, som driver verksamheten.
På båtsidan, där motorbåtar i aluminium är majoritet, är det svensktillverkade märken som Linder, Ryds och Sandström som gäller, samt australiensiska Quintrex.
Service utförs även på Mercery, Honda och Evinrude, som Båthuset i Söderhamn är auktoriserade för, liksom på Mercruiser, Yamaha, Suzuki och Tohatsu. Båthuset i Söderhamn har en filosofi om att de andra aktörerna i branschen snarare är kollegor än konkurrenter. Faktum är att aktörerna samarbetar mycket för att underlätta för varandra.
Det hela började med att Bengt Sahlberg och hans dåvarande kompanjon startade företaget i den fastigheten de ägde och som Båthuset i Söderhamn fortfarande huserar i. Efter två år tog de in ytterligare en säljare, som var specialiserad på enklare båtar och båttillbehör. Men det var för elva år sedan, och i dag har Bengt Sahlberg drivit Båthuset ensam i tio år.
Kundkretsen utgörs av såväl återkommande privatpersoner som samtliga försäkringsbolag. Det rör sig om allt från de som föredrar dagsturer till de som njuter av att vara på sjön flera dagar i rad.
– Försäkringsuppdragen kan exempelvis handla om att ordna skrovet, laga växelhuset eller ersätta en stulen motor. Vi har samma verksamhet som ett vanligt varv, säger Bengt Sahlberg.
Till hösten ser Båthuset i Söderhamn till att båtar får den förvaring som krävs för att de ska vara i toppform tills båtsäsongen drar igång igen under våren. När det väl är dags stundar service och eventuella reparationer innan sjösättning.
– Det är olika typer av verksamhet för oss hela tiden. Vi har egentligen inte någon lugn punkt bortsett från två veckor över jul, säger han.
Att guida blivande båtägare rätt är givetvis också en stor del av verksamheten. Bengt Sahlberg förklarar att det framför allt handlar om att fråga sig vad man vill använda båten till, hur många som ska åka i den och hur mycket tid man vill lägga ner på service. Och för alla som vill köpa sig lite extra fritid är det inga problem, menar Bengt Sahlberg, som även hämtar och lämnar båtar till ägare som föredrar det.