EM_06
3 min lästid

Välj rätt domännamn till ditt företag

Att ha en egen hemsida till sitt företag börjar mer eller mindre vara en självklarhet för de flesta, även om sociala medier som Facebook och Instagram har tagit över en stor del av funktionen när det gäller själva marknadsföringen och nyhetsspridningen. Men en hemsida är ett perfekt informationsverktyg för de kunder som vill hitta kontaktuppgifter och läsa mer om produkter eller tjänster. Men hur väljer man rätt domännamn till sin hemsida? Det ska vi titta närmare på i den här artikeln.

Vad innebär det att köpa ett domännamn?

Att köpa ett domännamn innebär att du registrerar ditt domännamn hos en registrator, exempelvis ett webbhotell. Det gäller att hitta ett domännamn som är ledigt och som är representativt för ditt företag.


Valet av domännamn påverkar sökresultaten hos Google

Kom ihåg att Google känner av vilket domännamn du har valt, vilket innebär att ditt val av domännamn påverkar hur högt upp du hamnar i sökresultaten beroende på vad användaren söker på. Försök därför att hitta ett domännamn som säger så mycket som möjligt om ditt företag - alternativt om du har ett etablerat varumärke, då väljer du självklart det! Alternativt om du håller på att etablera ett varumärke - då är det förmodligen rätt strategi att välja det som domännamn, även om det inte är så känt än.


Välj ett domännamn som passar ditt företag

Vad sysslar ditt företag med och var finns era kunder? Det kan vara bra frågor att ställa sig själv när man funderar över vilket domännamn man ska välja. Dessutom är det bra att fundera över att köpa flera “ändelser” - t.ex. .se, .com, .net osv. Då riskerar du inte att dessa köps upp av någon annan som sedan försöker sälja dem till dig, när ditt företag blivit större och du blivit ännu mer beroende av din hemsida.


Bygg upp din hemsida

På sikt kommer du förmodligen få mer och mer besökare på din hemsida. Då är det viktigt att innehållet är relevant för dina besökare. På sikt kan du ta hjälp för att mäta konverteringar och optimera din sajt. Vad är målet med din hemsida? Är det att kunder ska kontakta dig? Fylla i ett formulär eller kanske beställa produkter eller tjänster? Det gäller att ha ett medvetet mål med hemsidan, så du vet vad du ska följa upp och mäta.


På sikt kan du börja köpa annonsplatser på Google och få in ännu mer besökare på din webbplats. Men när du börjar betala för besök är det extra viktigt att veta varför du gör det och hur du ska mäta resultatet. Annars finns det risk att du slänger pengar i sjön.


Att ha ett relevant och bra domännamn är oerhört viktigt idag, inte minst när den digitala marknadsföringens betydelse växer snabbt. I den här artikeln har vi tittat lite närmare på hur du ska tänka när du väljer domännamn. Förhoppningsvis har du fått lite ny inspiration och ny kunskap när det gäller hur du väljer ett bra domännamn.


2021-12-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies