Dela artikel

''Våra tjänster är överlägsna alla andras''

Hela 20 miljoner människor världen över använder redan Workdays molnbaserade affärssystem för ekonomi och HR. Drygt 150 000 av dem är verksamma i Norden. Varför? Jo, för att systemet är enkelt att använda för samtliga anställda och på alla olika typer av bolag. Det kan lätt anpassas efter ditt företags behov och utveckling utan att du behöver anlita dyra och tidskrävande externa konsulter för uppdateringar. Därför!

– Vårt system har betydande fördelar jämfört med andra på marknaden. Det är användarvänligt, flexibelt och effektivt på ett sätt som få, eller inga andra, tjänster riktade mot HR och finansekonomi kan mäta sig med.


Det svarar Workdays Nordenchef, Mattias Bolander, när vi ber honom förklara vad det är som gör att företag och organisationer över hela världen väljer att använda sig av Workday som affärssystemleverantör.


– Att användarna själva kan anpassa systemet gör att det kan växa och förändras i takt med företaget. Man slipper 

också använda sig av externa konsulter för varje uppdatering vilket naturligtvis sparar enorma mängder tid och pengar, berättar han vidare.


Workdays nordiska kunder är storföretag med 1 000 till 60 000 anställda, där drygt 98 procent av dem är mycket nöjda med systemet.


Bolagets största kund internationellt är Fedex med mer än 600 000 anställda. Denna variation säger en hel del om systemets enorma anpassningsmöjligheter. Workday själva har drygt 5 000 anställda spridda över hela jordklotet.


Företaget grundades 2005 i USA och är det enda bolag i branschen och världen som byggts från grunden utan uppköp till att bli ledande inom molnsegmentet, vilket lett till att alla kostsamma integrationer undvikits. Vidare kunde Workday baseras på alla nya teknologier som kommit under 2000-talet som exempelvis smartphones och US Gaap..


– Våra konkurrenter startade sina verksamheter medan man fortfarande använde sig av knapptelefoner och bara kunde läsa mailen vid en stationär dator. Deras tjänster vilar på teknik som i dag betraktas som uråldrig, säger Mattias och lite skämtsamt jämför Workdays system med en smartphone och konkurrenternas med en Sony Walkman från 1980-talet.


Systemet som Workday erbjuder är konstruerat för att kunna användas från alla enheter och av samtliga anställda. Uppdateringar sker automatiskt utan att användarna märker det.


Det molnbaserade systemet har en mängd funktioner och användningsmöjligheter riktade mot företagens organisation kring hantering av finanser och personal. Man kan välja att använda sig av alla tjänster eller enstaka delar. Systemet i stort fokuserar på förändring.


– Vår finansiella tjänst innehåller långt mer än bara bokföring. Det är ett komplett ekonomiskt system som på ett enkelt sätt ger företagen möjlighet att med hjälp av grafer och diagram få en överblick av bland annat budget, bokföring och resultat av enskilda insatser i realtid, förklarar Mattias.


Personalsystemet riktar sig mot alla frågor som rör de anställda – det mänskliga kapitalet om man så vill. Systemet är skapat tillsammans med kunderna och baserat på deras individuella behov. Här ryms till exempel rekrytering, bemanning av enskilda projekt, utbildning samt möjlighet att överblicka projektens budget och resursbehov.


– Att försäkra sig om att talang stannar i företaget är avgörande för att klara sig på dagens konkurrensutsatta marknad, säger Mattias.


Ytterligare en tjänst som Workday erbjuder är ett system för sammanställning av det ekonomiska läget i bolaget. Det ger en oslagbar överblick som kan användas vid planering av verksamheten. Tjänsten innebär till exempel att man kan jämföra olika säljteam och se vilka som går bra och vilka som behöver förändras. Denna möjlighet till planering är fullt integrerad i övriga tjänster.   


Att installera systemet är enkelt. Man köper inget program som ska laddas ner utan man betalar för ett konto – en så kallad tenant. Tjänsten inkluderar alla anställda redan från första dagen och under implementationen sätter man företagets processer utan någon som helst programmering.


– Det är nästan omöjligt att jämföra våra tjänster med system som har många år på nacken. De äldre kan förvisso anpassas efter den enskilda verksamheten men saknar möjligheter att förändras och anpassas i takt med företagets utveckling. Detta är ett stort hinder för expansion, förklarar Mattias.


Uppgraderingar i dessa statiska system kan kosta miljontals kronor och ta många månader att genomföra. De måste dessutom skötas av externa konsulter vilket innebär enorma kostnader som i stället skulle kunna investeras i bolagets tillväxt.


– Man skulle kunna jämföra Workday med Facebook och Linkedin som också är molntjänster. Uppdateringarna sker omärkligt och effektivt. De ger bara fördelar för verksamheten och innebär inga extra kostnader, säger Mattias.


Andra fördelar är att samtliga användare arbetar i samma system och alla moduler är helt integrerade och funktionerna automatiserade. Uppdateringarna genomförs dessutom samtidigt på alla enheter.


I företagets visioner ingår att man inom tre år ska vara marknadsledande inom HR i Norden och ha positionerat sig som topp tre på finansekonomisystem.


– Jag hävdar att våra tjänster är överlägsna alla andras och att Workdays visioner för den nordiska marknaden är fullt realistiska, säger Mattias övertygande.

2016-09-13