dshelf-34-8z9v-66fbqt

Venture Design ingår licensavtal för svenska folkets framröstade designvinnare

Den skandinaviska inredningsdistributören Venture Design har ingått ett licensavtal för en smart hylla. Avtalet innefattar svenska folkets framröstade designvinnare och smarta förvaringslösning. En patenterad universalhylla under varumärket DSHELF.

”DSHELF ger oss ett nytt marknadsförande tillskott i produktportföljen med potential att expandera Venture Designs affärer med ehandelsaktörer inom design och inredning både i närtid och i ett längre perspektiv” säger Ola Johansson, VD.

    ”Vårt partnerskap känns oerhört kul. Och samtidigt ser jag detta som en möjlighet att komma vidare med andra produktidéer och tillbehör som jag har i pipeline” säger designer Johan Hedengran.




Produkten DSHELF har testlanserats senaste året med framgång. Hyllan finns redan tillverkad genom ett svenskt snickeri. Återförsäljaren SmartaSaker.se med ehandelsgurun Pär Svärdson har uppmärksammat DSHELF som en unik svensk innovation. De sålde slut på sitt lager av hyllan redan första dygnet efter testlansering. Fler ehandlare har uttryckt intresse och efterfrågar nu hyllan. Ännu har DSHELF enbart testlanserats på hemmamarknad Sverige, men avtalet innefattar även exklusivitet i Norden, England och Tyskland för Venture Design.

    ”Vi är en distributör som förstår våra återförsäljare och deras ehandel. Vi vet att tyska konsumenter uppskattar smart, stilren och svensk inredning. Kanske ligger nästa framgång för DSHELF i Tyskland” säger Ola Johansson, VD.

    ”Hyllan har fått goda vitsord från svenska designmarknaden och jag har behövt neka två större svenska distributörer. Men hos Venture Design fann jag ett ömsesidigt partnerskap utan krusiduller. Här gick det snabbt och ärligt till i förhandlingarna.” berättar designer Johan Hedengran.

    Ett nytt svenskt snickeri utvärderas för fullt och under slutet av året är målet att rulla ut en verklig lansering av smarta hyllan DSHELF.



Om DSHELF

DSHELF är den prisbelönta designhyllan som passar alla utrymmen och kan användas på flera olika sätt. Hyllan kan därför anpassas efter olika personliga behov. Den kan ställas på valfritt underlag, hängas på väggen eller monteras som hänghylla under plana ytor. Det hela började under Svenska Designåret, ett projekt med syfte att lyfta fram designens roll i samhället. En jury fick då i uppgift att utse Sveriges smartaste förvaringsidé. Juryn, bestående av designchef IKEA, designchef H&M, och rektor Beckmans Designhögskola, valde ut tolv finalister bland fler än 5000 bidrag. Därefter fick svenska folket rösta fram de tre smartaste idéerna. Närmare 10000 svenskar deltog i finalomröstningen och vinnare blev den smarta hyllan DSHELF, designad av Johan Hedengran, Umeå. Efter sin vinst blev Johan uppvaktad av IKEA. De ville kommersialisera DSHELF och bjöd in honom till ett möte på huvudkontoret i Älmhult. Väl på mötet tackade han nej och valde istället att vidareutveckla sin patenterade hylla på egen hand. Nu skriver han istället avtal med Venture Design.



 


Om Venture Design

Venture Design startade 2014 i Växjö och har växt i stadig takt sedan dess. Framgången bygger på lång erfarenhet från möbelbranschen samt ett ungt och modernt tänkande och hungrigt tillvägagångssätt. Teamet bakom Venture Design är uppbyggt av olika åldrar, erfarenheter och kunskaper. Bolaget har gått från att omsätta 0 till 200 miljoner på 5 år. Idag har Venture Design över 100 återförsäljare världen över, såväl klassiska möbelbutiker som onlinebaserade företag. Försäljningen sker runt om i hela Skandinavium, Tyskland, Slovakien och England. Varje år ser bolaget till att över 100000 hem får nya möbler för både inomhus- och utomhusbruk. Venture Design vill implementera ett innovativt och hållbart tänk för att skapa ett mer aktivt och effektivt företagande. Ett företagande som genomsyras av nytänkande, egen design, utveckling, marknadsföring och distribution av möbler med skandinavisk stil och hög prisvärdhet.

Läs mer...

2020-07-20 11:15

william-iven-gcsNOsPEXfs-unsplash

Hur företags marknadsföring förändras i en allt mer digital värld

Artikel Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att man betraktar individers uppmärksamhet som en begränsad råvara. Företag ser människors uppmärksamhet som någonting som kan utvinnas genom marknadsföringsstrategier.
204106_01

Effektivisera lönehanteringen med en redovisningsbyrå

Artikel Genom att anlita en fristående lönekonsult sparar företagen tid och kan dessutom effektivisera arbetet genom rätt expertis. Med stort kunnande, lång erfarenhet och ett brinnande intresse hjälper Malin...
_webb_BI1

Caia cosmetics

Skönhet är bra självkänsla och ett vackert leende enligt grundarna av det nya raketvarumärket inom smink: Caia cosmetics.

__ProgrammeraMera2016KarinNygards2

Digitalisera skolan

Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

Arkiv