Dela artikel

”Viktigt att ha en daglig dialog med kunden”

I 16 år har Christian Dahl, som driver byggföretaget Buytime AB, framför allt arbetat med totalrenoveringar av lägenheter och villor samt akutjobb. För att inte stöta på onödiga problem har han lärt sig att alltid lyssna på frun i huset.


Efter att ha arbetat fem år i försäkringsbolag och fackförbund valde Christian Dahl att starta eget. Med en utbildning i bygg och anläggning i bagaget drog han igång byggfirman Buytime. Ett av hans första jobb var att sätta upp gardiner hos äldre damer på Östermalm i Stockholm. Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess.
– Numera är vi nio personer med olika nationaliteter i företaget, inklusive mig. Vi arbetar framför allt med totalrenoveringar av lägenheter i Stockholms innerstad och akutjobb som exempelvis vattenskador. Vi bygger även badrum, säger Christian Dahl.
Han nämner att han har lärt sig vikten av att kommunicera dagligen med kunden, samt att vara tydlig.
– Jag brukar säga till kunden att ”varje gång du pekar kostar det 1 000 kronor”. Många tror att allt extrajobb ingår, men det tar tid för oss, säger Christian.
Han berättar att det är a och o att föra dagbok över de uppdrag som görs. För om man skulle hamna i en rättslig tvist är, enligt Christian, den första frågan som domaren ställer ”var är dagböckerna?”.

Under den värsta lågkonjunkturen 2009 var det lite skralt med arbete, men vad gäller framtiden oroar sig inte Christian särskilt mycket.
– Sedan dess har det flutit på bra och jag tror inte att det blir en till dipp. Sedan har Rot-avdraget har varit en toppengrej, säger Christian.

2012-10-29