Dela artikel

Vill du bli rätt packad?

Då vet företaget Dana Pack hur du ska göra. Humorn är det inget fel på och stämningen ligger alltid högt i tak på företagets lokaler i Märsta. Företaget bedriver verksamhet inom förpackningsbranschen och vet med andra ord hur produkter ska förpackas för bästa tålighet, kostnad och design.

Förpackningsbranschen må hända vara tråkig vid en första inblick, men den kan vara både kreativ, utmanande och intressant enligt Dana Packs ägare Patrik Pettersson och Jesper Klovus.
   – Vi har inga begränsningar i vårt sätt att tänka!, säger duon som är otroligt driven och samtidigt har nära till skratt.


De har flerårig erfarenhet av branschen och äger rätt kompetens, vilket har resulterat i att företaget i dag kan presentera en stor kundkrets bestående av både stora som små företag. Dana Pack har bland annat många kunder inom verkstads- och läkemedelsindustrin.


Tåligt material som skyddar
Dana Pack arbetar med olika typer av förpackningar i material som wellpapp, plast, plywood, trä med mera.
   – Vi har fördubblat vår personalstyrka på tre år och växer hela tiden. Antagligen för att vi har fullständig koll på hur produkter bör förpackas och utgår ifrån viktiga parametrar som tålighet, kostnad och design, säger Patrik Pettersson.


De hjälper bland annat läkemedelsföretag med exklusiva produktförpackningar, och en annan utmaning kan vara att göra en säker förpackning i trä, som ska innehålla maskindelar för olika typer av industrier.


Matchar förpackning och innehåll
– Vårt jobb är att produkterna kommer fram hela och rena, därför skall förpackningen vara säker och hålla under hela leveranskedjans gång.


Den biten tar många företag dessvärre i anspråk rätt sent i produktlivscykeln. För Dana Pack känns det som en förmån att få arbeta med uppdragsgivare som redan vid planeringsstadiet tar hänsyn till den aspekten. Allt för att tillsammans lyckas ta fram den bästa förpackningslösningen.


Personlig service utöver det vanliga
Dana Pack ser alltid till att skräddarsy sina tjänster enligt kundens specifika önskemål. Många företag vill exempelvis inte ha logotype på förpackningen på grund av stöldrisk.
   – Vi tar givetvis alltid hänsyn till sådana önskemål. Det viktigaste för oss är att förpackningskvalitén är hög och vi har en nära dialog med våra kunder gällande leveranstider och annat rörande beställningen. Det är vår styrka.


Framtiden ser ljus ut för det väletablerade företaget som alltid tycks ha nära till kreativa lösningar och där många timmars hårt arbete leder till många skratt och gemensamma stunder. Vem sa att förpackningsbranschen var tråkig? Inte här i varje fall.

2015-01-29