Viredo_01

4 min lästid

ViRedo - affärsmässig magi

I entreprenörens vardag uppstår ofta nya och plötsliga frågeställningar som kräver kompetens inom ekonomi och HR. Kan vi expandera? Vilken anställningsform är lämpligast? Vad är skattemässigt mest fördelaktigt för mitt bolag? ViRedos team sluter upp bakom entreprenören och hjälper företagandet framåt. De är entreprenörer för entreprenörer och skapar samarbeten som bygger på glädje, genuin omtanke och engagemang. De kallar det för magi.

Sedan bolaget grundades 2006 har delägarna Jessica Svensson och Helena Grufman suttit mitt emot varandra, fångat upp och förkastat idéer, delat framgång och motgång, glädje och sorg. ViRedo har gått från att vara tre medarbetare till nitton. Kunderna, små som stora från olika branscher, har alla inkommit på rekommendation varav en del även har gått i generation. 


– På efterfrågan öppnade jag eget med fokus mot fastighetsbolag. Idag är vi en helhetsleverantör av tjänster för fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Vi sköter bokföring, redovisning, stöd och förvaltning till bolag och styrelser. Våra system och specialisering inom hyresadministration sticker ut och gör att kollegor i branschen skickar kunder till oss. Vi började med kunder och har växt med kunderna. När Helena kom in som delägare breddades vår kompetens betydligt och idag kommer kunderna från flera olika branscher med andra behov och utmaningar, säger Jessica som är vd på ViRedo. 


ViRedo är en auktoriserad heltäckande redovisningsbyrå som arbetar med alla sorters bolag och verksamheter. De har en växande efterfrågan inom löner, HR, rådgivning och ekonomistyrning. Om man traditionellt tänker på en redovisningsbyrå som erbjuder bokföring, årsredovisning och rapporter, så är ViRedo så mycket mer.  


– Våra kunder värdesätter vår erfarenhet, osvikliga positivism, expertis och totala prestigelöshet. Vi skrattar gott, har högt i tak och långsiktiga kundrelationer med nära samarbeten. Vi sitter med entreprenörernas hela livsverk framför oss och de kunder som förstår vikten av kunskapen det innebär, har förtroende för oss och vår rådgivning. Man förstår att vi bygger samarbeten och aldrig är där för att döma utan för att hjälpa, säger Helena som är vice vd och specialiserad inom HR, löner och arbetsrätt. 


– Många kunder har behov av en egen HR-eller ekonomiavdelning, men kostnaden för en så bred expertis kan kräva många anställda, vilket då blir orimligt dyrt. Vi gör en uppdragsanalys och därefter bemannar vi med det team som det finns ett behov av. Kunden betalar bara för behovet, vilket gör oss till en mer prisvärd ekonomipartner än att ha egna anställda, säger Jessica.   


Tidigt övergick Jessica och Helena till digitala processer för att frisätta tid för rådgivning, proaktiva affärsstrategiska råd och ett närmare samarbete. HR-frågan har också aktualiserats på senare år och de båda märker en stor efterfrågan från företag som har anställda. 


 – När man anställer följer alltid en massa frågor med, inom både HR och arbetsrätt. Hur hanterar vi en föräldraledighet? Hur agerar vi vid sjukskrivning och ska vi upprätta ett rehabiliteringsprogram? Vilken löneform är lämpligast? Vid arbetsrättsliga frågor som kräver expertis kan vi koppla in en senior samarbetspartner som har över 30 års erfarenhet inom arbetsrätt. Entreprenörer har alltid behov av ett bollplank. Att vi är auktoriserade borgar för att vår redovisning är korrekt och att vi ger en kvalificerad rådgivning, säger Helena.


– Fler byråer än vad man kanske kan tro, arbetar fortfarande med papper, penna och pärmar. När kunderna kommer till oss kan vi ofta redan i inledningsskedet kapa en tredjedel av kostnaderna genom att skapa digitala processer. Siffrorna går att läsa i realtid och entreprenören kan själv följa redovisningen och titta på sin resultaträkning. Det blir ett helt annat sätt att arbeta som skapar helt andra möjligheter. Vi är själva entreprenörer och vet vilka utmaningar det innebär. Vi skapar samarbeten genom redovisningen. När vi får komma in och stödja entreprenören, prata om mål och utvecklingsidéer eller bara lyssna, då kommer vi till vår rätt i rollen som ekonomipartners, säger Jessica och Helena tillägger avslutningsvis: 

– Det är då vi skapar magi!





Läs mer...

2021-09-29

EM_kom in cafe_01

Café med spännande smaker

Artikel Hos Kom in Café i Getinge kan gästerna smaka bakverk utöver det vanliga. Här kan de njuta av tårtor, kakor och bakelser som bakas från grunden med lokalproducerade råvaror och många naturliga smaker.
EM_iamgrowth_01

Expandera verksamheten snabbt och effektivt – att tänka på inför företagsköp

Artikel Är du intresserad av att expandera din verksamhet? Att köpa ett befintligt företag är ett effektivt sätt, och dessutom den snabbaste vägen att ta verksamheten till nya höjder.
  • ViRedo AB
  • Tel | 08-555 160 60
  • Adress | Brahegatan 60, 114 37 Stockholm
_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom Skincity

Annica Forsgren Kjellman ligger bakom skönhetsimperiet Skincity – professionell hudvård online.

EM_andrea_brandstrom_01

Andréa Brändström

Vinnare av Hela Sverige Bakar 2017.

EM_hege-blaecker_08

Hege Bläcker

Bilfantast, influencer och en av Lidköpings mest framgångsrika företagare.

Arkiv

© 2021, Enterprise Magazine