184089 VT3
184089 VT4
184089 VT5
184089 VT2
184089 VT3
184089 VT4
184089 VT5
184089 VT2

Fatta fortare

Vi lever i ett informationssamhälle. Data, information, statistik och kunskap – ett konstant flöde. Vill du fånga din läsare är tiden begränsad.

Infografik är en visualisering av data, information, statistik, kunskap och kartor. Infografiken förklarar olika processer, skeenden över tid – till det mer konkreta: så här funkar det. Exempelvis hur jordvärme fungerar, eller en översiktlig plan över hur du önskar leda en ny organisation. Infografiken används där komplex information behöver förklaras med skärpa och tydlighet. För att skapa bra infografik krävs en förmåga att vara både tydlig och konstnärlig. En av de vassaste infografikerna finns på Visualize That AB, Erik Nylund. 

184089 VT1


– Jag började som journalist och hamnade i det grafiska mest av en slump för över tio år sedan, berättar Erik. Eftersom jag har jobbat på tidning så vet jag hur man använder texter, vad är det som är det viktigaste i texten. 


Infografik finns överallt omkring oss. Du kan se en förklarande grafik i läroböcker, dagstidningar, filmer med animerad grafik på Facebook eller exempelvis diagram i en årsrapport. Alltifrån informationstavlor, skyltar och kartor till redaktionella artiklar, tekniska beskrivningar och manualer. Infografiken är ofta självbärande med en frågeställning som följs av fakta och avslutas med en slutsats. 


– Infografik används på ett helt annat sätt idag än tidigare, säger Erik. Det har blivit trendigare och är ju extremt lämpat att till exempel dela på sociala medier. 


Fördelen med infografik är du kan presentera komplex data på ett mer förståeligt sätt. Du kan skapa visuella samband som skulle vara svåra att förstå om de skrev i löpande text med bara ord eller siffror. 


Ett uppdrag börjar med att skapa en förståelse för vad som ska sägas och vilken slutsats som infografiken ska förmedla. En infografiker har ofta en fallenhet för att arbeta systematiskt och att kunna associera i bilder. När syfte och mål är satt tar den kreativa delen fart och innehållet ska formges.  


– Det är inte bara de stora komplexa uppdragen som är intressanta. Det kan också vara något så enkelt som ett litet diagram eller en karta med en prick på. Det är oerhört inspirerande för mig som infografiker och kreatör att hela tiden arbeta med olika projekt inom olika områden. Jag trivs med att jobba med det artistiska för att hitta rätt, förståelsen för hur texten eller siffrorna kan användas, att få bearbeta informationen, hitta rätt stil på illustrationerna för att rikta den till en specifik målgrupp. 


Innehållet presenteras med en kombination av ord, siffror, grafik, illustrationer, foton och videor. Det är att sätt att förstärka kommunikationen och många önskar använda grafik i reklam och annonsering. Effekten som infografiken ger består av innehållets kvalitet gällande siffror/data eller information/kunskap, samt hur den grafiska designen skapar begriplighet och ”läsvärde”. 


I juni 2018 tog Erik hem pris för bästa illustration i Swedish Content Award. En karta som visar religiösa skolor i Sverige, publicerad i tidningen Skolvärlden. Hatten av för Erik! 


Visualize that gör det ibland fullkomligt obegripliga – begripligt.

2018-08-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies