Peter Hammarlund, grundare och ägare av Hammarlund Måleri och Kakel AB är minst sagt en erfaren hantverkare.
– Jag har arbetat som målare sedan 1988 och som kakelsättare i 15 år, säger han.
Företagets tjänster har varit hett efterfrågade sedan start och i dag arbetar Peter tillsammans med tio anställda hantverkare. Så mycket större vill han inte att företaget ska bli.
– Jag kan tänka mig att anställa en eller två till men jag är mån om att bevara det mindre och personliga formatet, säger Peter.
Företaget erbjuder sina tjänster på både helentreprenad och som underleverantörer. Uppdragsgivare är både privatpersoner och byggföretag.
– Vi jobbar både med renovering och med nyproduktion, berättar Peter.
De utför måleriarbeten både invändigt och utvändigt samt sätter kakel i både våt- och torrutrymmen. Naturligtvis har man alla våtrumscertifikat i sin ordning. Antalet badrumsjobb per år är många.
– Det blir vanligare och vanligare att folk vill ha en kombination av målade och kaklade ytor i sina badrum, berättar Peter.
Att tapetsera sina väggar i stället för att måla är också en växande trend. Något som Peter tycker är roligt.
– Det blir mer personligt med tapeter jämfört med att bara måla vitt, säger han.
Utöver hållbarhet och kvalitet står kundens trygghet i absolut fokus. Att anlita hantverkare är en betydande privatekonomisk investering som många människor känner oro inför. Något som Peter hela tiden är medveten om.
– Mina kunder ska kunna förvänta sig att slutresultatet ska bli precis så som de har tänkt sig och de ska känna sig lugna genom hela byggprocessen, försäkrar han.
En intention som han uppenbarligen har lyckats med. Många uppdragsgivare väljer Hammarlund gång på gång och nya kunder kommer så gott som alltid på rekommendation.
Att hålla rent och snyggt på arbetsplatsen är en hederssak för Peter och hans anställda.
– Vi får aldrig glömma att vi jobbar i människors hem, säger han.
Det absolut roligaste med arbetet som målare och kakelsättare är att det är ett omväxande och kreativt jobb som ger ett synligt resultat för kunden att njuta av i många år.
– Det händer inte sällan att kunder frågar efter smakråd och det är lite extra roligt, säger Peter.