Från blyertspenna till miljardvinst
Det hela började 2015 med illustratören Kasing Lung. I ett kreativt infall ritade han ett monster med vassa tänder, rund kropp och en charm som var allt annat än barnvänlig – ändå var det just barnsligheten som gick rakt in i hjärtat på en ny generation samlare.
Vill du se hela kollektionen? Besök Pop Marts officiella Labubu-sida och upptäck figurerna som tagit världen med storm.
När Lung sålde rättigheterna till Pop Mart 2019 visste han inte att han just hade väckt en sovande jätte. Med precision och känsla för begränsad tillgång, skapade Pop Mart inte bara en produkt – utan en rörelse.
Sociala medier som tändvätska
2023 exploderade intresset. Labubu dök upp som nyckelringar och små dockor – men det var när K-Pop-stjärnan Lisa från Blackpink visade upp dem på Instagram som snöbollen blev ett jordskred.
Därefter följde Rihanna. Sedan Dua Lipa. Kim Kardashian. Plötsligt dinglade det små monster från lyxväskor på röda mattor och catwalks. En ny generation hade hittat sin totémaskot – ett litet monster med tänder och själ.
Svenska reaktioner: “De tar slut innan vi hinner packa upp”
I Sverige har butiken Kawaii blivit ett epicentrum för Labubu-fans. Jenny Lindgren, butikens ägare, beskriver situationen som smått kaotisk.
– Vi fick in nya i förrgår, och de tog slut ännu snabbare än förra gången. Det är svårt att möta efterfrågan, säger hon.
Pop Mart vet vad de gör. Begränsad tillgång, hype i sociala medier, och en design som lockar både vuxna samlare och unga fans – det är en gyllene formel. Och den fungerar.
Från Labubu till Lafufu – kopiornas intåg
Där originalet blomstrar, växer också kopiorna. De kallas Lafufu och kan vara så välgjorda att även inköpare blir lurade. Men det verkar inte avskräcka köparna. Äkta vara är fortfarande det som gäller – även när priset stiger till över 800 kronor.
Labubu är inte längre bara ett gulligt monster. Det är ett bevis på vad som händer när popkultur, smart affärsstrategi och digitala drivkrafter kolliderar. Och än har vi bara sett början.