thumbnail_image8
3-5 min lästid

Från travtips till investeringar – Mats Gabrielssons resa genom risk, revansch och resultat

Mats Gabrielsson växte upp i en familj där företagsamhet satt i väggarna – men också där man tidigt fick lära sig vad som händer när grunden skakar. Hans far byggde upp ett framgångsrikt företag, nådde toppen, men tappade allt.

”Det pratades mycket hemma om hur snabbt allt kan förändras. Jag tror det påverkade mig mer än jag fattade då. Någonstans väcktes tanken att jag ville bygga något eget, men med andra verktyg”, berättar Mats.


Redan som tonåring tog han saken i egna händer. 

“När jag var 13 började jag sälja täcken. Jag engagerade kompisar, de fick en slant och jag lärde mig massor. Sen blev det poker och trav – spel låg mig varmt om hjärtat, men det gick också rejält åt skogen en gång. Och det blev en dyr men nyttig läxa”, säger Mats.


Efter att ha startat en travtidning med tips och intervjuer bestämde sig Mats som 16-åring för att lämna spelvärlden helt.

”Jag fick nog. Min pappa sa: ’Nu får du skaffa dig ett riktigt jobb’. Så jag började jobba som pinnpojk i Göteborg. Det var 1966, kallaste vintern jag varit med om. Då insåg jag: jag måste vidare, berättar Mats.”


Trots usla betyg från skolan tog han nya tag, pluggade på Hermods och lyfte sig själv steg för steg. Det slutade med både Handelshögskolan i Stockholm samtidigt som han skrev in sig på  KTH.


”Jag ville först läsa juridik, men höjde ribban. Pluggade hårt, jobbade på Volvo i Tyskland och Frankrike, lärde mig språk. Motivation var allt. Har man den, så kommer turen också”, säger Mats.



Sveriges första affärsängel

Mats blev senare en av Sveriges första riktiga affärsänglar, med ett ansikte känt från de två första säsongerna av SVT:s Draknästet. Men bakom kameran fanns ett analytiskt sinne, slipat av statistiklektioner och livserfarenhet.


”Statistiken från Handels har hjälpt mig att fatta beslut. Vad är sannolikt? Vad är rimligt? Det blev ett verktyg att sortera i alla de förslag man får när man börjar få snurr på saker”, berättar han.


Idag leder Mats Gabrielsson sitt bolag GIAB – Gabrielsson Invest AB, tillsammans med vd:n Linus Johansson. Tillsammans investerar de i hållbara, lönsamma företag med långsiktigt tänk.

”Mats är fortfarande en risktagare,” säger Linus med ett leende. ”Men han har blivit mer eftertänksam. I början kastar man sig över saker, idag vill vi bygga något som håller. Sunt, stabilt, strategiskt”, säger Linus.



GIAB är mer än ett investeringsbolag

Det är en filosofi. Mats och Linus talar varmt om vikten av tydliga processer, raka besked och hållbara affärsrelationer.

”Vi är noga med vilka vi jobbar med. Det ska gå snabbt att få svar och det vi säger,  det står vi för. Vi förväntar oss samma sak tillbaka. Det handlar om förtroende”, säger Linus

Mats nickar.


”Det handlar inte bara om pengar. Det handlar om att skapa något bra – för bolagen, för samhället. Det får gärna gå fort, men det ska också vara rätt. Kärnverksamheten måste ha kvalitet”, berättar han.


Mats har försiktigt trappat ner tempot och idag jobbar han en ”vanlig” heltid – 40 timmar i veckan, trots att han egentligen kunde ha trappat ner för länge sen. ”Det är Mats nördiga intresse,” säger Linus och skrattar. ”Han är med i allt, på sitt sätt. Vi kompletterar varandra.”


Mats funderar en stund, och sammanfattar sin resa så här:

”Jag har haft turen att leva i den bästa tiden i mänsklighetens historia. Från dyra bakelittelefoner till att vi idag gör affärer via mobilen. Allt går snabbare  och möjligheterna är fler.”


Men det handlar inte bara om fart.

“Frågan är vad man gör med framgången. Hur förvaltar man den? Hur bygger man vidare? Det är det som GIAB handlar om.”


Avslutningsvis skickar Mats med ett råd till alla som funderar på att bygga något eget:

”Problem kommer alltid. Lös det som går att lösa. Går du på en mina – ta smällen, lär dig och gå vidare. Så allvarligt är det sällan. Titta framåt. Det kommer alltid en ny dag.”

2025-07-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.