Martin1

Med målet att öka barns läsförståelse

Martin Widmark är läraren som skolade om sig till att börja skriva barnböcker. I dag är han en av Sveriges mest lästa författare, men har fortfarande kvar en fot inom skolvärlden. Martins stora engagemang för barns läskunskaper mynnade för några år sedan ut i projektet ”En läsande klass” med målet att vända en sjunkande läsförståelsetrend. Och nu verkar kurvan ha vänt.

Text & foto: Gustaf Andersson

Nyss hemkommen från årets stora händelse för en författare, Bokmässan i Göteborg, sitter nu en trött Martin Widmark högst upp i förlagets hus på Sveavägen. Under mässans fyra dagar har han föreläst och marknadsfört sig själv mest hela tiden, åtaganden som inte gett något betalt.

– Att arbeta gratis är en del av mitt jobb, det har jag inga problem med. Problemet är i stället att jag föreläser för halvtomma, trekvartstomma lokaler, bara för att det är så dyrt att komma in på seminariet, säger en uppriktigt upprörd Martin Widmark.


Bokmässan är en stor fest runt boken. Men alla är inte inbjudna, utan endast de som har råd, menar Martin.

– Eftersom jag ägnat otroligt mycket tid åt läsning för alla under de närmaste åren sticker det mig i ögonen att se hur mycket en enda seminariebiljett kostar. Jag som är barnboksförfattare har under mina 15 år på Bokmässan endast haft en handfull barn på mina seminarier, vilket betyder att jag inte träffar mina läsare där.

Och dessa är många. Sedan 2009 har Martin Widmark varit Sveriges mest utlånade författare – alla kategorier. Listan, sammanställd av Sveriges författarfond, gäller utlåning i folk- och skolbibliotek och förra året lånades Martin Widmarks böcker över 1,9 miljoner gånger. Mer än dubbelt så mycket som Astrid Lindgrens.

Under de senaste 15 åren har han skrivit 90 böcker (varav de fem senaste sammanställdes under en långresa med familjen till Australien i våras). Från debuten ”Att fånga en tiger” till succéserien LasseMajas detektivbyrå som flera gånger filmatiserats och nu under hösten återigen dyker upp på bioduken.

Men under samma 15-årsperiod har även något drastiskt skett med svenska barn och ungdomars läsvanor. Drygt 20 procent av eleverna i dag går ut grundskolan utan att kunna läsa ordentligt. Och siffror visar att år 2013 kunde var tredje 15-årig pojke endast förstå enklare texter.

Anledningarna till detta är många. En är att vi vuxna generellt sett läser färre böcker och därmed läser mindre för våra barn, samtidigt som det aktiva arbetet med läsning i klassrummen har försämrats.

Dessutom har den så kallade individualiseringen i svenska skolor lett till att ett större ansvar läggs på eleverna och föräldrarna, vilket gör att förutsättningarna hemma får större effekt på elevernas studieresultat.

– I Finland ser man till att finna problemen hos barn redan i tidig ålder och skjuter in resurser då. I Sverige väntar vi i stället tills problemen redan har hunnit bli stora, vilket bara gör arbetet att hjälpa till svårare. Vi måste våga prata om att barn är olika, att en del behöver mer hjälp än andra i början. Och det finns faktiskt fantastiska metoder för att kunna hjälpa alla tidigt.

Med två egna barn samt tio års erfarenhet som mellanstadielärare har det varit omöjligt för Martin att blunda för denna negativa utveckling. Och som den populära barnboksförfattare han är har han tagit sitt inflytande på fullaste allvar.

Efter över 1 000 klassrumsbesök i egenskap av författare har Martin Widmark uppmärksammat stora skillnader mellan de elever som aktivt fick arbeta med sitt läsande och de som inte gjorde det.

– I en grupp som mår bra tillsammans finns ett tillåtande klimat, där respekterar man varandra och vågar ställa udda frågor. Väldigt ofta sammanfaller detta med att dessa grupper också läser väldigt mycket. Jag har sett hur mycket man vinner med läsning.

Grupper som arbetar medvetet med läsning blir även automatiskt bättre i andra skolämnen med en ökad tolerans och koncentrationsnivå som bonus. Utifrån detta positiva exempel startade Martin projektet ”En läsande klass” som erbjuder alla skolor ett gediget textmaterial för olika läsnivåer – med målet att öka barns läsförståelse.

– Det är en långsiktig investering för hela samhället. Många pratar om hur mycket det kostar att inte hamna i utanförskap, och om man kan läsa kan man också mycket enklare resa mellan olika samhällsgrupper. Man får mycket gratis.

Martin Widmark är själv en bokmal och inbillar sig själv att det är en del av hans jobb att läsa andra författare. Men faktum är att han är en långsam läsare.

– Jag processar varje mening mycket mer än snabbläsare och får problem i den långa bågen. Visst går det att driva upp sin egen läsning, men på bekostnad av närvaron och detaljerna. Så jag skulle faktiskt vilja läsa lite snabbare. Och tänk om jag själv hade fått hjälp tidigt med något liknande som ”En läsande klass”. Tänk om jag hade blivit skolad att läsa en text på djupet, då hade jag kanske läst mycket snabbare i dag.

Martin Widmarks imponerande bokskatt och många läsare gör att han ofta får höra positiva kommentarer från glada föräldrar.

– Jag vet inte hur många föräldrar som kom fram till mig under Bokmässan och sa att jag lärt deras barn att läsa. Det är det roligast man kan höra som författare, och jag blir lika glad varje gång. Om ett barn lär sig att läsa kan det i slutändan betyda allt för det barnet.

Därför är det extra kul att projektet ”En läsande klass”, som nu är i full rullning, antagligen har varit med och bidragit till denna förändring. Statistik visar att den konstant nedåtgående läsförståelsetrenden äntligen vänt, till exempel läste barn elva procent mer 2014 jämfört med året innan. Dessutom har försäljningen av barnböcker gått upp med tolv procent under samma period.

– Detta är siffror som vi jublar åt med tanke på att vi varit vana med att det bara gått nedåt. Sedan ett halvår tillbaka har det vänt på riktigt. Det behöver man höra, speciellt alla som kämpar dag efter dag med att lära barnen att läsa, säger Martin engagerat.

 – Upplysningen är gjord. Föräldrar och pedagoger har reagerat och nu finns allt material färdigt att användas. Enligt mig finns alla bitar på plats.

Hans lycka är lätt att se. Som hos en stolt förälder som ser sitt barn gå för första gången visar Martin Widmark glädje, optimism och framtidstro. Inte så konstigt heller med tanke på att hans skötebarn, som han under de två första åren nästan arbetade heltid med, nu äntligen börjat stå på egna fötter. Till och med blivit självgående.

– Nu kommer även politiska signaler om att vi ska införa mindre grupper och sätta in resurser tidigt, så jag är väldigt hoppfull. Det här ska vi fixa!



Martin Widmark


Favoritbok: Röde orm av Frans G. Bengtsson

Favoritförfattare: Den finske författaren Mika Waltari. ”Sinuhe egyptiern” är hans mest kända bok. ”Han är en riktig femetta och har ett så vackert språk att det bara sjunger om det.”

Läser just nu: ”En fantastisk bok som heter ”Fyren mellan haven” av en australisk författare vid namn M.L. Stedman. Jag vet inte om det är en kvinna eller man och har låtit bli att googla hen med flit. Det är roligt att försöka se efter ledtrådar som kan avslöja vilket kön författaren har. Jag tror det är en kvinna. 

2015-10-26
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies