_1

Användarvänlighet viktigast på webben

Användarvänlighet handlar ofta om att förstå konsumenters beteende.

I ETT ALLT mer konkurrensinriktat samhälle blir det viktigt för företag att sticka ut från mängden, och den uppgiften blir bara svårare. De flesta bolag har idag en webbplats, speciellt om de säljer produkter – många kanske tror att det räcker med att ha en enkel hemsida och så sköter sig resten, men en välfungerande webbplats är faktiskt rätt svårt att få till och samtidigt mycket viktig. Om hemsidan är svårnavigerad förlorar man kunder – även om de faktiskt vill köpa varan eller tjänsten. Den här artikeln kikar närmre på hur användarvänlighet hjälper företag nå längre och varför det är viktigt.


_2

Bokföringsföretag har nu blivit helt papperslösa med smart e-skanning.


ANVÄNDARVÄNLIGHET ÄR TILL ytan sett ett enkelt koncept – det är i grund och botten hur svår eller lätt webbplattformen är att navigera för användaren. En bra webbplats ska vara intuitiv och göra användarresan så bekymmerslös som möjligt, samt skapa en plattform där konsumenten inte behöver tänka hur de ska gå tillväga i nästa steg av användarresan. Många undersökningar görs för att analysera användarnas beteende när de surfar och konsumerar online, och i en studie som gjordes av Nielsen Norman Group fann man att de flesta skannar en webbsida från vänstertopp och sedan svepande horisontellt åt höger. Med den informationen kan man alltså planera en hemsida så att all viktig information är högt upp till vänster, och lägga det som man tror kunden kommer vilja se härnäst åt höger.


EN BRANSCH SOM tvingats förändra sin verksamhet en hel del i och med digitaliseringen är bokföringsindustrin. Innan datorer fanns så valde de flesta att lämna in sina kvitton i stora plastkassar inför redovisningen, men nu har denna metod börjat dö ut. Många företag har nu börjat med innovativ e-skanning, där kunder enkelt skickar in foton av sina kvitton för redovisning – vilket underlättar både för bokföraren och för företag självt. Med denna radikala förändring har hela bokföringsindustrin blivit smidigare och är därför ett perfekt exempel på hur användarvänligheten underlättat och hjälpt saker och ting framåt.


_3

Företag inom casinobranschen måste tänkta innovativt kring teknologi.


EN BRANSCH SOM också förlitar sig på små teknologiska detaljer för att skilja sig från mängden är casinobranschen online. Eftersom det nu finns en hel uppsjö onlinecasinon gäller det för dem att konkurrera på ett helt nytt plan – och användarvänlighet står högt på agendan. Företag som nano casino har byggt hela sin affärsmodell runt just detta, med fokus på att skapa en mjukare och mer välkomnande spelplattform som användare kan ha lättare tillgång till. Det är nyanser som dessa vilket många innovativa företag nu anpassar för att konkurrera på den allt tuffare marknaden.

Framtiden kommer innebära allt fler teknologiska framsteg, och därmed kommer även användarvänligheten behövas anpassas kontinuerligt. När AI blir större lär konkurrensen cirkulera kring hur man bäst allierar användarvänligheten med den nya tekniken – och företagen som listar ut den nöten kommer vinna på marknaden i längden.

2019-09-17
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies