Spelinspektionen

Hur ser det ut med regleringen av den svenska betting- och casinomarknaden?

Sedan den 1 januari 2019 har det rått nya villkor på den svenska spelmarknaden, både när det gäller casino och betting på nätet. Den nya svenska spellagen ska efterlevas för att aktörer ska beviljas en svensk licens från Spelinspektionen och hela syftet är att säkerställa ett tryggt spelande online. Men hur har det gått med regleringen av spelmarknaden i Sverige och hur ser prognosen ut framgent?


Trots att numera finns ett licenssystem som ger utländska spelbolag och casinon chansen att söka en svensk licens, som i sin tur ger rätt att marknadsföra sig direkt mot svenska kunder, finns det också många exempel på casino utan svensk licens. Då är skillnaden att konsumenten inte kan ta hjälp av det skyddsnät som finns kopplat till det svenska licenssystemet. 


I grunden är det just licenssystemet som är huvudsyftet med den omregleringen som den 1 januari 2019 trädde i kraft på den svenska spelmarknaden och som fick stora konsekvenser över en natt. Bland annat tvingade det alla aktörer som ville vara verksamma i Sverige att faktiskt söka en licens och därigenom leva upp till ett antal stipulerade krav, regler och lagar i den svenska spellagen. 


En fortsatt diskussion om ansvarsfullt spelande i Sverige

Sedan den 1 januari 2019 har omregleringen alltså stuvat om spelmarknaden i Sverige, men det har egentligen inte slutat där. På det politiska planet har det konsekvent funnits en diskussion om hur framtidens spelmarknad ska se ut, om man ska skärpa regelverket ytterligare och vilka inskränkningar som egentligen ska gälla. 


Det har bland annat resulterat i att det numera bara är tillåtet att som licenserat spelbolag i Sverige erbjuda en bonus till sina kunder. Detta sker oftast i form av en välkomstbonus vid registrering. I ett senare skede får det dock inte erbjudas några kampanjer eller liknande och har du som kund redan hämtat en bonus hos en systersajt får du inte hämta en ny bonus hos ett spelbolag med samma ägare. 


Dessutom finns det numera tuffa restriktioner på hur bonusar får utformas och bland annat hur stor en bonus får vara. På både betting- och casinomarknaden rör det sig om bonusar till ett värde på max 100 kronor totalt. För ett par år sedan fanns det många bonusar som låg på nivåer om tusentals kronor, men numera kan en bonus maximalt vara värd 100 kronor. 


Det här har påverkat marknaden både ur spelarnas och spelbolagens perspektiv. Casinon och spelbolag har fått svårare att sticka ut i en allt tuffare konkurrens där alla tävlar på samma, begränsade villkor. För konsumenter har det funnits färre attraktiva bonusar att ta del av, samtidigt som dagliga kampanjer, erbjudanden och VIP-program inte heller är tillåtet längre. 


Allt lägre kanalisering på spelmarknaden i Sverige

Ett av de huvudsakliga målen med att införa ett licenssystem i Sverige var att kanalisera konsumenterna till att spela hos casinon och spelbolag som levde upp till det svenska regelverket, bland annat för spelarnas egen säkerhet. Dessutom säkerställer det svenska skatteintäkter eftersom svensklicenserade spelbolag och casinon måste skatta på sina vinster i Sverige. 


Men enligt en rapport från BOS (Branschföreningen för Onlinespel) den 28 april 2020 har den här effekten snarare avtagit och numera kan man se en lägre kanaliseringsgrad, framförallt när det kommer till casinospelande online i Sverige. Denna rapport har gjorts av den oberoende analysfirman Copenhagen Economics, men på uppdrag av Branschföreningen för Onlinespel. 


I rapporten framgår en allmänt fallande kanalisering på spelmarknaden i sin helhet, där det för sportspel och betting rör sig om 80-85 % i kanaliseringsgrad, medan casinon är nere på så pass låga nivåer som 72-78 % i kanaliseringsgrad. Detta rimmar dåligt med Regeringens mål som säger en långsiktig hållbar spelregler med minst 90 % kanalisering. 


Det råder ingen tvekan om att licenssystemet är satt under oerhörd press när det gäller spelvertikalerna sportspel och onlinekasino. Att i det läget ens överväga ytterligare restriktioner riktade mot de licensierade spelbolagen framstår som bakvänt, eftersom vi vet att sådana restriktioner driver spelarna bort från licenssystemet till den svarta marknaden där konsumentskyddet är obefintligt, säger Gustaf Hoffstedt på Bos. 


I praktiken innebär det här att licenssystemet och omregleringen av spelmarknaden i Sverige inte har fått önskade effekter. När man införde licenssystemet var förhoppningen att kanalisera merparten av konsumenterna till svensklicenserade bolag, för att få en bättre överblick och kontroll på spelandet. Men nu pekar utvecklingen snarare i en annan riktning enligt rapporten. 


Det återstår att se hur framtiden ser ut för spelmarknaden i Sverige, men från branschens sida har man länge flaggat för riskerna med för tuffa regleringar och restriktioner, eftersom det gör det svårt för spelbolag och casinon med svensk licens att konkurrera med sådana som inte har svensk licens. Den typen av aktörer kan handla och agera precis som de själva vill på den globala spelmarknaden, som digitalt alltid är öppen för svenska spelare också. 

Läs mer...

2021-06-04

EM_FP_entreprenad_03

Entreprenadtjänster med bredd i Markaryd

Artikel Med flexibla maskiner och lång erfarenhet kan FP Mark och Entreprenad förse sina kunder med såväl små som stora uppdrag inom mark och entreprenad. – Jag kan utföra det mesta och det finns nog inget inom...
EM_Elkompaniet_01

Erfaren elfirma på frammarsch

Artikel Med stor kunskap och lång erfarenhet utför Elkompaniet olika slags installationer med hög kundservice och smidighet. Hos dem finns det alltid en vilja att hjälpa kunderna till den bästa lösningen.
EM_dennis-teknikmagasinet_04

Butikschef på Teknikmagasinet

Denis Manasiev Vukotic driver Teknikmagasinet mot nya framgångar!

EM_marcus-aujalay_02

Markus Aujalay

Sveriges tuffaste matjury är epitetet på juryn i Sveriges Mästerkock. Markus Aujalay är domaren som ger mästerkockarna mardrömmar.

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv