194033 IDIP1

”Vi berättar hur du uppfattas av andra”

Har du någon som helst aning om, eller förståelse för, hur ditt beteende påverkar din omgivning? Att ta ansvar för ditt eget beteende, dina behov och möta människor på ett för dem korrekt sätt ger möjligheter till personlig utveckling samt fantastiska samarbeten och samspel.

IDI (Interpersonal Dynamics Inventory) är ett verktyg som ger dig information om hur andra människor upplever dig. Information som kan användas som utgångspunkt för personlig eller organisatorisk utveckling. 


       – IDI har använts i Sverige sedan tidigt 80-tal, säger Thomas Larsson vd IDI Profiling AB. IDI utvecklades i USA på 1970-talet av Dr Richard E Zackrison och är en vidarebyggnad på en tidigare teori om sociala stilar vars ursprungsidé var att söka samband mellan en chefs beteendestil och effektivitet. Det man fann var att alla beteendestilar hade kapacitet att vara lika effektiva.


IDI mäter en persons beteende i tre olika dimensioner. 

Den första dimensionen visar hur, eller om, personen i fråga upplevs verka utifrån att aktivt påverka andra. Den andra dimensionen mäter graden av känslomässig kontakt som personen upplevs sträva efter och den tredje mäter hur personen upplevs vad gäller att anpassa sig, eller förändra sig, utifrån sin omgivning. 


       – Vi har en tendens att koppla starka värderingar till beteenden, men det finns bra och dåliga sidor av alla beteenden. IDI ger organisationer en möjlighet att samtala kring detta och hjälper dem att bättre förstå dynamiken mellan personerna i organisationen, säger Johan Grant ansvarig för metod- och praktikutveckling hos IDI Profilering AB.  


IDI passar bra i verktygslådan hos organisationskonsulter, coacher, ledarutvecklare, personalutvecklare, säljtränare, teamutvecklare… Det vill säga hos alla som har till sitt jobb att bistå andra i sin utveckling.

– IDI fungerar på alla arbetsplatser där samarbete är viktigt och där det finns ett intresse att utveckla individuella färdigheter för att bli ännu bättre.


Det man får är en individuell handlingsplan för hur man kan utveckla sina samarbetsfärdigheter.


       – Vi gör cirka 8 000 profiler per år, så vi får in väldigt mycket data vilket ger oss en form av ”riksnorm” - ”vad är normalt beteende idag?”


Thomas rundar av genom att prata om den kollektiva intelligensen, hur vi blir bra tillsammans. 


       – Det finns mycket forskning kring det och ett antal tydliga faktorer som påverkar är att vi har kul och trevligt tillsammans. Vi har ofta olika perspektiv på det arbete som ska göras, ju flera perspektiv vi kan hantera desto starkare och smartare blir vi som grupp. 

Läs mer...

2019-09-19 13:30

Hemsida
203049_02

Plåtslagarfirma med personligt engagemang

Artikel I moderna lokaler och med kunnig personal utför Ljungby Byggplåt AB allt man kan tänka sig inom byggnadsplåtslageri. Med personlig känsla och kvalitet utför de allt från inplåtning av fönster och tak,...
203036_01

Kvalitativa skönhetsbehandlingar för kvinnor och män

Artikel På Angela Nails & Beauty kan kunderna ta del av flera, olika sorters behandlingar. Här möts kunderna av en trevlig atmosfär, stort kunnande och serviceanda. – Vi är väldigt noggranna och duktiga på salongen...
  • IDI Profiling AB
  • +46 (0)8-756 70 35
  • Alströmergatan 45
    112 47 Stockholm
naim 4

Superdesignern Naim Josefi

Skapar magi.

Spår-bild

Podcasten Spår

Oskyldigt dömda måste kunna få upprättelse

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv

© 2020, Enterprise Magazine