204058_01 (kopia)

Advokaten är företagets bästa rådgivare

När många advokatbyråer fortsätter att bedriva sin verksamhet enligt traditionella former, väljer Advokatbyrån Nywa i Umeå att göra tvärtom. Här är digital utveckling, jämställdhet, hållbar hälsa och kompetens, nyckelord som tillsammans med engagemang och fokus på klienten gör dem till attraktiva rådgivare över hela landet. De senaste åren har Advokatbyrån fördubblat både sin omsättning och sin personalstyrka, samt öppnat ett nytt kontor i Lycksele.

– Advokatbyrån grundades 1997 av advokaten Thomas Nyman. Med en nystart för fyra år sedan valde vi att växla upp. Vi har vuxit strategiskt och tagit väl medvetna beslut, som att satsa på yngre innovativa och kreativa förmågor, som kompletterar oss seniora advokater. För oss är det viktigt att medarbetarna mår bra, att det går att balansera yrkesliv med privatliv och att det finns utrymme för träning. Mår medarbetarna bra, resulterar det i bra service till klienterna, säger Agneta Gustafsson Vd och delägare på Advokatbyrån Nywa samt uppskattad föredragshållare och krönikör. Krönikorna finns fritt att ta del av på www.nywa.nu


Advokatbyrån Nywa har mer än 25 års erfarenhet av affärsjuridik, insolvensrätt och allmän juridik. De biträder såväl stora som små företag i skilda juridiska frågor. Engagemang, kompetens och erfarenhet är en röd tråd genom hela verksamheten, och i sin juridiska rådgivning beaktar de alltid den affärsmässiga aspekten hos klienten. Klienten är ständigt i fokus och tas på största allvar, oavsett varför denne vänder sig till byrån. I egenskap av advokatbyrå följer de Advokatsamfundets etiska regler som finns för att skydda klienten.


Carolinn Sandström, paralegal (överst t.v.), Jenny Viklund, biträdande jurist (överst t.h.), som vid sidan av arbetet vid Advokatbyrån Nywa, studerar IT-rätt, digitalisering och Legal Tech vid Cornell University i New York, Sandra Nordlander, biträdande jurist (underst t.v.) och Johanna Algotsson, sekreterare (underst t.h.).


Agneta är flitigt kontaktad inom affärsjuridiska frågor och är specialiserad inom avtalsrätt. Hon menar att en stor fara idag är alla de avtalsmallar som går att ladda ner från nätet. Företagare tror sig spara pengar med en mall, men kan i slutändan förlora miljoner eller till och med riskera en konkurs på grund av ett dåligt avtal som inte är anpassat för den aktuella situationen. Samma kan gälla för en privatperson som med en mall upprättar ett testamente, som sedan visar sig vara ogiltigt då formkraven inte är uppfyllda.


 – Då jag både skriver avtal och processar i uppkomna tvister, ser jag ett tydligt samband med standardiserade mallar som är bristfälliga, inte anpassade för den aktuella affären eller parternas speciella behov. Här tar många företag stora risker i tron att de sparar in pengar på ett advokatbesök. Hamnar företaget i en tvist kan det bli en mycket dyr läxa, en tvist som i många fall kunde undvikits med ett tydligt avtal, framtaget av en erfaren advokat som är specialiserad på området. Innan ett avtal skrivs under, är det viktigt att skaffa sig juridisk kunskap i vad som faktiskt står i avtalet, vad som borde stå och vad de juridiska konsekvenserna av ett visst ord eller en mening kan bli. Företaget behöver till exempel fråga sig: ”Vad är det mitt företag behöver? Vad är det i avtalet som är viktigt för mig?”


Fr.v. Jakob Reimhagen, biträdande jurist, Agneta Gustafsson, advokat, Frida Lundström, paralegal och Thomas Nyman, advokat.


Advokater bär med sig en ”riskkarta”, förklarar Agneta. Med detta menar hon att en erfaren advokat ser eventuella risker som avtalet kan medföra, och kan därigenom förekomma dessa. Likafullt ser advokaten möjligheter och olika handlingsalternativ utifrån vad som är bäst för klienten.


 – Med rätt avtal minimerar företaget inte bara riskerna med att hamna i en tvist eller i värsta fall en konkurs, utan man tar även vara på affärsmöjligheterna med avtalet. Med erfarenhet kan vi göra ett bra avtal bättre och göra företagets affär mer lönsam. Ett bra och anpassat avtal är en investering och inte en utgift, vilket företagare behöver bli bättre på att inse, avslutar Agneta.

2020-09-14
Dela artikel
Webbplats

ADVOKATBYRÅN NYWA

Tel | 090-13 69 99

Kungsgatan 60, 903 26 Umeå

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies