Credité Consulting AB grundades 2012 och består av en grupp utbildade redovisningsekonomer som tröttnade på att vara små kuggar i ett stort maskineri och som ville föra in mer glädje och effektivitet i redovisningsarbetet.
– Vi startade byrån under våren 2012 med en vision om att erbjuda våra kunder en lite roligare redovisningsbyrå, där vi kunde lägga mer tid på att verkligen lära känna våra kunder, säger Lina Höglund, partner och redovisningskonsult.
Byråns kunder består idag av små och medelstora tjänsteföretag samt mindre koncerner.
– Det är inte bara bransch eller omsättning som är avgörande för ett gott samarbete, utan vi menar att det finns mycket att vinna på att ha en personlig, nära och bra relation till varandra.
Credité Consulting har samtliga kompetenser inom redovisning som; löpande bokföring, bokslut, årsredovisningar, rådgivning och löner. Byrån tror starkt på automatisering och har under våren gjort stora investeringar och anpassat verksamheten från grunden, såväl vad gäller interna strukturer som tjänsternas prissättning.
– Om vi ska fungera som våra kunders ekonomiavdelning måste vi sätta kunden i fokus och fundera över vilka kompetenser som behöver finnas på en ekonomiavdelning. Det är kunskap inom allt från löpande bokföring, lönehantering, rådgivning och controlling.
Tidigare skötte varje konsult en kund från ax till limpa men nu går vi istället över till att jobba i team kring kunden. På så sätt säkerställer vi att kunden får rätt hjälp samtidigt som vi stärker kunskapen om kunden internt. En förutsättning för att kunna göra ett bra jobb!
Credité har ett tätt samarbete med affärssystemet 24SevenOffice som nu har utvecklat en AI-assistent som byrån är tidiga med att lansera i sin verksamhet. AI och digitalisering medför många fördelar, menar Lina, men en förutsättning har varit att förändra affärsmodellen och att lära sig att samverka med de nya systemen.
AI-assistenten används framförallt till bokföring av leverantörsfakturor.
– Tack vare tekniken med automatiserad och AI-baserad redovisning så kommer vi kunna erbjuda våra kunder bättre och mer aktuell rådgivning. Tid som frigörs genom att vi spenderar mindre tid på bokföring kan läggas på rådgivning, vilket ökar mervärdet för våra kunder, säger Lina. I framtiden tror vi att ännu fler av våra tjänster kommer att kunna automatiseras.
Redovisningsbranschen står inför stora förändringar och Ståle Risa, vd på 24SevenOffice, förutspår att den som arbetar traditionellt inom redovisning kommer att vara borta inom fem år.
Även om han poängterar att branschen är van vid förändringar och nämner att räknestickan en gång i tiden ersattes av miniräknaren som sedan ersattes av kalkylark och bokföringsprogram. AI är nästa verktyg att använda. Företagen kommer fortfarande att behöva kunniga ekonomikonsulter och rådgivare.
– Vi ser vårt samarbete med 24SevenOffice som ett sätt att gå stärkta och trygga in i framtiden, säger Lina. 24SevenOffices erfarenhet både från den teknologiska sidan men även från redovisningsbranschen är precis vad vi behöver och är guld värt för oss. Vi är mycket nöjda med att samarbeta med dem!