Sabine är inne på sitt sjunde år som rektor och berättar om det förändringsarbete som skolan arbetat med sedan hon tillträdde. Hon kallar det en ”pedagogisk renovering” som har haft som mål att få en lugn och trygg skola där alla trivs.
– Alla som arbetar inom skolans värld vill naturligtvis skapa bra skolor så det är inget nytt, säger hon med ett skratt. Vi har arbetat hårt i ledning och bland pedagoger för att få till en egen grej här på skolan som vi känner fungerar.
År 2011 var ett mörkt år för Bäckahagens skola. På skolan rådde vad Sabine kallar ”hela havet stormar” och vid en inspektion av Skolinspektionen fick skolan nedslag på 17 olika punkter. Det rörde både situationen i klassrummet och administrationen på skolan. Sabine var då nytillträdd som rektor och hon fick börja med att lösa problemen.
– En del av lärarna var arga och tyckte att kritiken var orättvis, minns Sabine när hon ser tillbaka, men jag var tvungen att få med dem på tåget för att komma någonstans och det gick bra. Snart uppstod nästan som en tävling där alla ville delge sina lösningar och alla pratade om att ”nästa gång de kommer ska de nog få se”, berättar Sabine med ett leende.
De 17 olika nedslagen blev en grund för hur skolan skulle kunna arbeta vidare och flera åtgärder var snart igång. Skolan gjordes om administrativt med andra ansvarsområden och samtidigt arbetade de med att införa fysisk rörelse i skolan. Snart var rörelsen Bäckahagens egen grej som elever och lärare mådde bra av.
På skolan är vissa lektioner stå-lektioner där eleverna står upp för att minska stillasittandet. Varje dag finns någon form av fysisk aktivitet, även utöver den vanliga skolgympan. Före varje lektion i matematik är det ett pulshöjande fysiskt pass och ibland har lärarna ”walk-and-talk” där eleverna rör sig tillsammans.
– Det här är faktiskt en kunskap för livet. När man är trött hjälper det inte att lägga sig och sova, då måste man se till att få upp sin energi genom att göra något. Det här har blivit skolans egen inriktning. Andra kan ha surfplattor som sin grej, men vi är ute och rör oss, säger Sabine.
Det är inte bara kroppen som ska må bra, utan det mentala måste också hänga med. Skolan arbetar hårt med värdegrundfrågor och allas lika värde. För det arbetet finns en likabehandlingssamordnare anställd för att frågorna inte bara ska bli en skrivbordsprodukt, utan att de ska komma ut i verksamheten på riktigt. Dessutom har eleverna tillgång till kurator och skolsköterska.
– Vi har ett elevhälsoteam som tillsammans ska arbeta med att höja välbefinnandet hos alla elever, förklarar Sabine, men det viktigaste är att alla arbetar med det hela tiden! All personal måste arbeta tillsammans med de här frågorna varje dag för att alla ska kunna må bra här! Det räcker inte med en klick som gör det, eleverna känner av och speglar alla i personalen.
Sabine säger att Bäckahagens skola är som ett Stockholm i miniatyr där eleverna kommer från helt olika miljöer. Det är runt 700 elever som varje dag sammanstrålar från Bandhagen, Högdalen och Rågsved. Många av eleverna har en bakgrund utanför Sverige och alla olikheter måste få finnas och kunna respekteras.
En annan sak som skolan arbetar hårt med är lästräning med barnen. Under de senaste åren har det på flera håll uppmärksammats att läskunnigheten går ner bland svenska elever och det här är något som Bäckahagens skola valt att vända. Lärarna arbetar hårt på flera olika sätt för att öka läsutvecklingen bland eleverna tillsammans med Läslyftet. Läskunnigheten är en grund för allt annat lärande och Sabine menar att lästräning och fysisk aktivitet blir en bra kombination för lärande.
– En viktig uppgift för skolan är att se till att eleverna blir hälsosamma människor som mår bra och har förutsättningar att nå sina mål! Det är helt enkelt livskunskap att veta hur man ska leva för att kunna må bra och nå sina mål i livet!