Kalenderförlaget satsar på företagshälsa
Företaget Burde är Sveriges största kalendertillverkare och har en kalendrar för alla behov. Burde jobbar noga med utvalda designers och tar fram nya kollektioner varje år. Nu satsar företaget på enkla redskap som ska begränsa ditt stillasittandet vid skrivbordet, ett helt nytt affärsområde.
Marc Burde, VD på Burde Förlag har levt med företaget sedan barnsben. Som yngre utbildade han sig inom samma linje som familjeföretaget och tog över som VD för ca sju år sedan. I dag är det fortfarande försäljningen av kalendrar som är det främsta benet i affärsverksamheten. Med hjälp av detta stora återförsäljarnätverk lanseras nu nya produkter att lanseras under varumärket Jobout.
– Vi säljer runt 12 000 000 kalendrar varje år, det är ingen liten siffra. Vi satsar mycket på design och att känna av trender ute i världen för att få precis det folk efterfrågar. Som etta på marknaden i Sverige och Danmark och tvåa i Finland kan vi använda den kundkretsen till att göra mer.
Den nya lanseringen började med att anställda på Burde ville bryta med det stillasittande arbete som i dag är vanligt för många. Forskning har visat att just sitta stilla är att jämföra med rökning ur ett folkhälsoperspektiv. Det var från denna kunskap som satsningen JobOut skapades. Utvecklat av experter finns redskap som enkelt används i ett par minuter vid skrivbordet för att få igång muskler och blodcirkulation.
– I dag sitter vi oss nästan till döds, men det är otroligt vad ett par få minuters aktivitet gör för skillnad. Det handlar om att skapa en ny vana att göra JobOuts några gånger varje dag och bryta stillasittandet. Här kommer appen in, som med påminnelser och enkla instruktioner gör det enkelt att komma igång.
Det här är enkelt och kräver enbart ett kort avbrott för mycket ny energi.
– Vi vill att arbetsgivare ska marknadsföra sig som aktiva arbetsplatser och göra det bästa för alla anställda, avslutar marc.
2017-05-24
Dela artikel