När Lena Lindqvist, som driver salongen, var 21 år gammal förverkligade hon en dröm om att starta eget, och gjorde det tillsammans med en tidigare kollega. Allt rullade på snabbt för de två unga kvinnorna och 2013 hade de inte mindre än fyra salonger att driva.
Men Lenas hjärta klappade lite extra för Salong Sjöboden med sitt fantastiska läge. Samtidigt ville hon satsa mer på ekologiska produkter och valde att ägna sig åt den delen av verksamheten. Hon köpte loss Sjöboden av företaget och har sedan dess ägt salongen helt i egen regi.
Lena påpekar att salongen har ett starkt och kompletterande team som bollar idéer och tekniker med varandra.
– Vi ger varandra massor av inspiration och jag satsar mycket på att utbilda personalen. Vi behöver ständig uppdatering för att ge kunden bästa kvalitet.
Inför sommaren arbetar de mycket med uppljusande tekniker. Salongens hårfärger är skonsammare för håret och ger mer lyster och glans, menar Lena och poängterar det viktiga med är att fånga kundens färger och skapa en fräsch helhet.
– Naturligare bottenfärger med ljusare nyanser i längderna blir populärt såhär års. Men också spännande kombination av isiga toner och bronziga inslag. Det gäller bara att hitta det som passar varje kund bäst, säger Lena.
Naturnära med nya begrepp
Ett av Salong Sjöbodens hårvårdsmärken är Aveda, vilket betyder "all kunskap" på sanskrit. Enligt Lena har Aveda arbetat i tre decennier för att ta fram produkter som värnar om miljön och tar socialt ansvar. Personerna bakom varumärket arbetar med välgörenhet och bra organiska produkter med högt ekologiskt innehåll.
– Vi använder oss av hårfärger och permanenter som är miljövänliga och med mindre kemikalier. Det känns väldigt viktigt att bli mer medveten om detta i vår bransch, säger Lena.
Som kund på Salong Sjöboden får man en helhetsupplevelse som förstärks genom samarbete med hudterapeuterna Ulrica och Linda på Hud i Harmoni, som driver sin verksamhet hos Sjöboden. Tillsammans ordnas kundkvällar och olika paketerbjudande event. För att ytterligare förstärka helhetstänket finns fler samarbetspartners.
– Gör om mig-paketet är en uppskattad och spännande behandling, där du får en ny stil med både hår och kläder. Vi har ett bra och givande samarbete med Carina som har butiken Tiger of Sweden i city, säger Lena.
Hon är även bra på att tänka utanför boxen och menar att det är extra viktigt med affärsparters när man ligger utanför citykärnan. Ytterligare ett exempel på samarbeten är med Lena på Ateljé Sandro
– Hon och hennes team kommer och fotar exempelvis balfrisyrer och bröllop.
Mycket mer än bara hår
För att kunden ska erbjudas något extra säljs här även designade smycken och lite kuriosa.
– Under sommaren öppnar vi vårt bryggcafé med hembakat, ekokaffe, rawfood snacks, örtteer och ekologisk choklad.
En nyhet som salongen börjat med är kosmetisk tatuering. Lena har alltid älskat det estetiska i yrket och ser detta som ett komplement till frisördelen.
– Den nya tekniken med 3D- och microblandning ger fantastiskt naturliga bryn och man kan tatuera eyeliner och läppar för att förstärka sina färger. Detta är väldigt hett just nu, säger Lena.
Flera av frisörerna gör också fransförlängning på salongen vilket även det är ett komplement till frisöryrket.
– Efter att ha arbetat så länge som jag har gjort är det viktigt att det fortfarande känns inspirerande, att jag lär mig nya saker hela tiden. Det är underbart att arbeta i denna miljö och ge kunderna engagemang och avkoppling. Vilket känns allt viktigare i dagens tempo.