På Strömbergs bil har man sedan 1973 sålt Citroën och i dag finns även det nyare märket Ssanyong från Syd Korea. De säljer ungefär 300 nya och begagnade bilar varje år, men det är på nybilssidan som Dahn ser att vårt köpebeteende ändrats. Förr kom kunderna in med en rad frågor om vilka finesser bilarna hade, men i dag är det lätt att hitta informationen på nätet innan man går in till bilhandlaren.
– När kunder kommer in i dag vet de redan vad de vill ha och det är bara ett testvarv med bilen som återstår. Det finns så mycket information och tester på nätet, så vi behöver inte förklara något om bilen. Kunden kommer bara för att se om den rätta känslan finns där också, säger han med ett leende.
När det gäller Citroën menar Dahn att det är känslan som lockar många kunder. Citroën har gjort sig kända som en familjär bil med finurliga och praktiska lösningar som gör bilarna speciella.
– Vi har många kunder som blir vad vi kallar Citronister, de kommer ofta tillbaka. Många andra bilmärken är snabbt producerade och blir plastiga och tråkiga. Men en Citroën är mer att betrakta som en familjemedlem.
Enligt Dahn kommer allt mer av nybilshandeln att skötas via internet direkt, och bilhandlarna kommer att få arbeta allt mer med service, begagnat och leasing. På hans företag satsar de på att bygga upp alla tre delarna för att få en helhet kring bilägandet.
– Jag är säker på att nybilshallarna inom 10-20 år kommer att vara ett minne blott. Istället kommer bilarna att ställas ut på platser där det rör sig mycket människor - som i en galleria – där man får provsitta och känna nybilslukten. Kunderna söker inte upp bilhandlare i samma utsträckning och då måste branschen ta nya tag.
De begagnade bilarna kommer att säljas i nuvarande hallar, tror Dahn. I dag säljer Strömbergs bil ungefär 200 begagnade bilar per år, och där är vårt beteende lite annorlunda. Många är rädda att köpa en bil man inte vet något om på Blocket och man vill ha någon som har kontrollerat den och lämnar garantier.
– Vi satsar på att hitta den personliga nivån på affären för att ge ett mervärde. I och med att vi har försäljning, leasing och service i samma hus blir det en trygghet och det känns mer personligt. Det är där framtiden ligger, att måna om att kunderna ska känna en trygg kontakt med företaget och att de kan lita på oss. Det är så folk blir Citronister för livet!