Förskolan Les p’tits choux på Frejgatan i Stockholm följer visserligen den svenska läroplanen för förskolan, men har även en fransk språkprofil vilket gör att verksamheten sticker ut i mängden. Detta gör, enligt ägaren Pia Monpouet Ekeram, att varje barn här har möjlighet att lära känna bägge kulturer samt att utveckla sina språkkunskaper i både svenska och franska.
Hon berättar om sin egen koppling till Frankrike, där hon själv bott och har släkt på sin mammas sida.
– Efter flytten tillbaka till Sverige blev mina egna barn tvåspråkiga, och när jag blev erbjuden arbetet att driva Les p’tits choux var svaret lätt, säger hon.
Förutom språk och kultur satsar förskolan på små barngrupper och stabilitet för alla – både barn och personal. Målet med verksamheten är inte att växa och bli stora, utan att erbjuda en stabil och hållbar verksamhet. Kölistan för att få börja på förskolan är lång, men det är 15 barn på bägge avdelningar som gäller. Fler än så kommer inte att tas in, försäkrar Pia.
– Grupperna ska vara så pass små att pedagogerna hinner se varje individ, säger hon.
Några i personalen är tvåspråkiga men det är inte ett måste enligt Pia, det är i stället inställningen till lärandet om andra länder och språk som är det viktiga. Till exempel arbetar man med allt från temaveckor till kortare övningar för att bygga upp barnens kunskaper om andra länder. Viktigast är dock att man har roligt medan man lär sig, menar Pia.
– Vår prioritet är att ge varje barn möjlighet att utvecklas i sin egen takt, i en trygg, attraktiv och stimulerande miljö. Vi vill också att föräldrarna ska känna sig trygga med att lämna det dyrbaraste de har till oss på morgonen. En förutsättning för att uppnå detta är att personalen mår bra och trivs, vilket då automatiskt smittar av sig på barnen.