Kungsgårdens skola har cirka hundrasjuttio elever från årskurs 1–6, samt en välutvecklad fritidsverksamhet. Skolan, som ligger vackert belägen intill Storsjön, kan stoltsera över sina stora framsteg inom teknik, inlärning och undervisning.
– Vi arbetar med en metod som kallas för ASL, Att skriva sig till läsning, berättar rektor Simon Forslund.
Han berättar att lärosätet var först i landet med att införa ASL-metoden, som har utvecklats av en specialpedagog som heter Mona Wiklander. Sedan fyra år tillbaka i tiden arbetar alla skolor i kommunen med den relativt nya metoden, som har spridit sig i hela landet och även internationellt. Två forskare från högskolan Falun/Borlänge har forskat om ASL i Sandviken och skrivit en intressant bok om ämnet.
Skriva till sig läsning – ett språkutvecklande arbetssätt
Efter tio år betraktas Kungsgårdens skola vara ledande inom ASL. Det innebär i korthet att eleverna från och med årskurs ett använder sig utav datorer som är utrustade med ljudande tangentbord och talsyntes, i stället för att använda pennan. De hör och ser det de skriver.
Alla elever lyckas utifrån sina egna förutsättningar, de som inte kan alla bokstäver berättar för läraren vad de vill skriva. Läraren skriver sedan ner det på ett papper, som eleven kan skriva av. Eleverna får även läsa texten, varav de utvecklar sin läsförmåga. ASL handlar inte enbart om att producera texter, utan innehåller allt ifrån skriftlig och muntlig kommunikation till lyssning.
– Vi vill att alla barn ska känna sig delaktiga i undervisningen och bemöter varje elev utifrån deras individuella nivå, säger Simon engagerat. Vi utgår ifrån att allas barn är allas barn.
De flesta elever bor i närheten av skolan, vilket skapar en naturlig trygghet för skolan och elevernas familjer. Samtliga lärare är högskoleutbildade och därmed legitimerade undervisare.
– De undervisar enbart inom de ämnen som de äger specialkompetens inom, vilket garanterar en hög utbildningsnivå.
På Kungsgårdens skola gynnar den moderna tekniken även elevernas samarbetsförmåga.
– Tekniken får inte bli ett stjälpmedel, utan ett hjälpmedel. Vi ser bara positiva fördelar med att alla har sina egna datorer.
Stark tilltro på framtiden
Simon Forslund berättar att skolan även har en fantastisk fritidsverksamhet.
– Det handlar inte om barnpassning, utan är ett läroforum där ungdomarna får lära sig nya saker hela tiden.
Det finns ett stort utrymme att experimentera på fritidsgården och man anordnar ofta gemensamma aktiviteter för de unga. Det ska bli spännande att följa utvecklingen på Kungsgårdens skola, som ingår i ett konstant förbättringsarbete.
– En flexibel undervisning skapar nyfikna och glada elever, summerar Simon Forslund, som ser ljust på skolans framtid, och som strax därefter rusar iväg för att sjösätta ännu ett projekt.