122090_Mikael-Söderberg-Kylservice-&-Miljöteknik

Allkonstnär för kundens bästa

Kylteknik, el, ventilation, plåtslageri och VVS – Mikael Söderberg som driver företaget Kylservice & Miljöteknik i Uppsala satsar på en bred verksamhet.

– Jag är verkligen passionerat intresserad av allt som har med bygg att göra. Att hjälpa kunden att få den bästa lösningen, är vad som driver mig, säger Mikael.
Företagets affärsidé är att hjälpa kunderna att spara energi genom att sälja och installera värmepumpar och kylanläggningar.
– Det kanske kostar en del initialt att till exempel byta värmepump, men i det långa loppet sparar man garanterat pengar, förtydligar Mikael.

Enligt honom finns flera fallgropar att hamna i när man ska köpa en värmepump. Många firmor är tyvärr alltför ointresserade av kundens bästa, bara av att sälja.
– Jag ser ofta pumpar som är felinstallerade vilket kan kosta kunden enormt. Med en rätt installerad pump kan det röra sig om 80–90 procents skillnad i besparing.
Det är viktigt att göra ett riktigt förarbete. Till exempel bör man låta en kylmontör göra hembesök så att man tillsammans kan rådgöra vilken pump som är mest lämplig.
– Visst, det kostar att ta ut en montör. Men chansen att det blir rätt är betydligt större och i längden billigare än om man köper en felaktig eller kanske alldeles för dyr pump. Att variera temperaturen under olika tider på dygnet, är också ett bra spartips, säger Mikael.

Kylservice & Miljöteknik är inte bunden till ett speciellt pumpmärke utan använder sig av olika modeller. För att lyckas med ett uppdrag gäller det att tänka på en helhetslösning och se till varje kunds förutsättning. Det är också viktigt att vara ärlig och förklara vad som är möjligt och inte. Till exempel kan det i ett gammalt hus vara svårt att få en jämn värmefördelning, oavsett vilken pump man använder.
– Jag är alltid mån om att kunden ska förstå vad det är han eller hon köper och hur produkten fungerar. Jag vill helt enkelt vara stolt över mitt arbete!

Att tänka på innan du bokar en kyltekniker
1. Kolla om teknikern gör hembesök.
2. Fråga efter referenser

2012-11-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies