194002 NP2194002 NP3194002 NP1

App för tryggare eftervård

Rätt eftervård efter en läkarbehandling kan vara avgörande för hur bra resultat du som patient får av din behandling eller ditt ingrepp. En innovativ apptjänst ökar chansen till att bli en nöjd patient.

Jacob Remanius och Thomas Johansson med kompetens och erfarenhet från vård- och IT-branschen har grundat NöjdPatient Norden AB och tagit fram apptjänsten NöjdPatient i syfte att stödja eftervården för de patienter som genomgått en behandling eller ett ingrepp hos kliniker och vårdcentraler.


       – Den här idén uppkom tack vare att jag hade en gammal bekant som kontaktade mig. Han skulle operera sina ögon. Det han fick efter operationen var ett dokument i handen med råd om eftervård, berättar Jacob. Han kände sig lämnad i sticket och upplevde att han hade behövt bli påmind om hur han skulle sköta sina nyopererade ögon.

 

Alla behandlingar eller ingrepp innefattar vanligtvis tre steg. Dels själva behandlingen, men också förberedelser och eftervård. Apptjänstens syfte är att ge vårdgivare möjligheten att ge rätt information i rätt tid till patienten.


        – Vi erbjuder en skräddarsydd app som ger klinikerna ett stödverktyg för att stärka sina patienter och hjälpa dem genom att kunna ge bättre information och ett större engagemang. Detta tillåter patienten att förstå sin vård och läkning.

 

Appen skräddarsys för respektive vårdgivare med dess grafiska profil och behandlingsutbud. Den specialbyggs för iOS och Android. Möjligheten att digitalt skicka information, att påminna och att följa upp gör klinikerna mer effektiva och är ett steg mot papperslös rådgivning och ett kostnadseffektivare förfarande för vårdgivaren.

 

NöjdPatient-appen skickar ut lokala notifikationer med eventuella påminnelser om medicinering eller tips. Till exempel, sex månader efter operationen kommer ett meddelande med texten: “Nu behöver du inte använda solglasögon längre.”


Som patient får du en helt annan kontroll över din situation, kan påverka ditt tillfrisknande och känner dig mindre utlämnad och ängslig tack vare en ökad delaktighet i vårdprocessen.


        – Det här är definitivt en tjänst som ökar patientsäkerheten och minskar antalet oroliga patienter. Det är viktigt att patienten är välinformerad eftersom rätt eftervård och rehabilitering bidrar till ett snabbare tillfrisknande.

 

För oss slarvpellar som ibland har en tendens att låta instruktioner gå in genom ena örat och ut genom andra, som råkar slänga fel papper i papperskorgen, eller som tänker att rehabprogrammet vi fått sträcker sig över 12 timmar och inte 12 veckor, för oss är denna tjänst att ses som en ”life-saver”. Många av oss skulle nog vilja kalla appen för såväl ”nöjd patient” som ”tacksam patient”.

Läs mer...

2019-09-10 16:30

Hemsida
 

Det krävs erfarenhet och strategi i vårdnadstvister!

Artikel Komplexiteten i vårdnadstvister har ökat med åren, vilket ställer högre krav på advokaten som handhar ärendet. När man väljer sitt ombud bör man i alla lägen kontakta den advokat som är väl insatt och...
Vardegrund_header-1

Med människan i fokus

Artikel Att det finns en plats och ett sammanhang för alla, är något Humbla Öppenvård AB är övertygad om. Inom företaget jobbar de för att tillsammans med människor hitta lösningar som hjälper dem ur svåra livssituationer....
  • NöjdPatient
  • 0703-238109
  • Vallhundsgränden 2
    247 61 Veberöd
naim 4

Superdesignern Naim Josefi

Skapar magi.

Peter_webb3

Peter Svenson

Fotograferar världens kändisar

__MG_9672

Från förort till finrum

Bröderna Güven driver stans bästa krogar

Arkiv

© 2020, Enterprise Magazine