Dela artikel

Är du i behov av IT-stöd?

Känner du att datorn krånglar och att du vill ge upp? Lugn, Langate hjälper dig med all IT-stöd du behöver. IT-företaget erbjuder sina kunder spetskompetens och agerar snabbt både i kommunikation och handling.

Langate grundades 2006 av Martin Blomqvist. Idag har hans företag femton anställda i Sölvesborg, Kalmar och Malmö med kunder över hela landet - och internationellt. Företaget har två olika verksamhetsområden, som kommer med lite olika utmaningar. De arbetar dels med att hyra ut utbildare till utbildningsföretag och dels med att erbjuda support och utveckling för IT-plattformar.


– Utbildarna har spetskompetens medan supporten kräver en bredare kompetens. Båda kräver självklart en djup IT-kunskap. Vi kan leverera en helhet som man annars bara finner hos de större leverantörerna, säger Martin.


 Utbildarnas spetskompetens är mycket eftertraktad av allt från enmansföretag till stora globala koncerner. De mest efterfrågade utbildningarna är inom Microsofts program. Utbildarna på Langate är certifierade av Microsoft (MCT), men har även kompetens inom andra system. Kraven på att utbildarna själva vidareutbildar sig är höga och något Martin fäster väldigt stor vikt vid.


– Vi har ett internt program för att utbilda våra konsulter och tekniker. Målet är att vi ska ta nya certifieringar varje år, säger han.


 Langate erbjuder en rad olika tjänster för IT-plattformar. De flesta uppdragen inom detta verksamhetsområde är som leverantör av IT-support. Langate utnyttjar sin breda kompetens för att kunna erbjuda effektiva tjänster. De har bland annat byggt in automatiserade rutiner i sina kunders plattformar, vilket gör att kunderna ofta inte ens behöver kontakta dem. Och när kunderna väl kontaktar Langate får de ett personligt bemötande.


– Det handlar mycket om att ha en nära relation med kunden. Vi har tre kundansvariga som fokuserar på att bygga relationer med kunderna och pratar med dem om deras utmaningar.


 Langate har sitt huvudkontor i Blekinge, men arbetar över hela landet då de kan göra det mesta från sina egna lokaler. Företaget har vuxit stadigt sedan start och Martin har planer på att expandera ytterligare. Han har ett stort kontaktnät att använda för rekryteringar av fler tekniker för support-sidan. Däremot kan det vara svårare att hitta duktiga utbildare.


– Det finns en utmaning i att hitta tekniskt bevandrade personer som också är pedagogiska, säger Martin.

2017-12-13