141158-BDPop

Arbeta med musik och stanna i Norrbotten

Musikindustrin är en global bransch där låtskrivande och produktion kan ske på ett ställe medan marknaden och kundunderlaget finns över hela världen. Det finns därför igen anledning att tro att det krävs en flytt till Stockholm eller utomlands för att lyckas i musikbranschen. BD Pop hjälper personer i Norrbotten att nå ut med sin musik på bästa sätt.

– Vårt uppdrag är att skapa samhällsnytta och visa Norrbotten som en attraktiv plats att bo på, även om man vill livnära sig på sin musik. Många musiker, artister och producenter kommer härifrån och även om vissa har flyttat har vi fortsatt många samarbeten, berättar Pär Soini, vd för BD Pop.

Detta är ett utvecklingsbolag som ägs av Norr­bottens läns landsting samt sju av dess kommuner
som var och en betalar en andel till bolaget beräk­nat på antalet invånare. Uppgiften är att stötta det fria musiklivet, musikbranschen samt dess kring­näringar i Norrbotten genom att skapa tillväxt och hjälpa till där det behövs. Tanken är att sänka trösklarna som är avgörande om en aktivitet blir verklighet.
   – Det kan handla om såväl ekonomisk stöttning för hyra av en turnébuss eller tryck av affischer som att hjälpa till med kontakter i branschen. Det händer även att vi investerar i olika produktioner mot att vi får en andel, där pengarna från royaltyn går tillbaka till verksamheten, förklarar Pär.

En annan resurs är bolagets egen studio som är välanvänd bland tekniker, musiker och artister i trakten. Där har en hel del produktioner skapats som BD Pop sedan sett till så att de når ut till publiken. Medan någon behöver hjälp med att spela in eller mixa sin musik är det någon annan som nyttjar bolagets kanaler för marknadsföring.
   – Det kan vara svårt att upptäckas och synas i det brus av musik som kommer ut i dag. Vi har både egna kontakter och samarbeten med internationellt management för att bevaka artisternas intressen. För de som inte har skivkontrakt har vi även en bifirma som ger ut musik särskilt från Norrbotten, fortsätter Pär, som själv tillbringar många timmar i studion och ute på fältet.

Aktuellt just nu är en stor satsning på att få tjejer att komma fram mer eftersom det är en stor majoritet av killar i branschen. Likaså ska möjligheten till livespelningar på olika platser i länet utökas.
   – I ett projekt arbetar vi för att skapa 500 nya speltillfällen i Norrbotten under ett år. För att alla ska ha lika stor chans till det vill vi även tillgängliggöra uppsättningar av utrustning till ändamålet på tio olika platser.

2014-01-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies