Dela artikel

Arkitektkontor med genuin känsla

Med personlig känsla och ett stort engagemang hjälper Ryk, Fransson & Petza Arkitektkontor AB såväl privatpersoner som företag med många olika slags uppdrag. – Mixen av privatpersoner och företag är något vi medvetet valt, då det ger en trevlig blandning av olika jobb, säger Stella Petza.

Ryk, Fransson & Petza Arkitektkontor arbetar med många olika slags uppdrag och här är inget projekt vare sig för stort eller för litet. Kunderna kan bestå av allt ifrån privatpersoner som vill göra om i eller runt sina hus till kommuner och stora företag med större byggnader som ska förnyas och fräschas upp.


Företaget har även ett spännande sidoprojekt där de tillsammans med en snickare håller på att ta fram egna möbler.

Deras kunder finns till största del i Stockholm men de har också kunder från hela Norden och deras allra största kundgrupp består i dagsläget av olika typer av byggföretag.


      – I många fall är det byggföretag som vill ta sig in på marknaden med ett eget koncept som de behöver hjälp med att ta fram. Privatpersoner behöver istället oftast hjälp med att ta fram ritningar när det är dags att söka bygglov, säger Stella som är delägare i företaget.


Företaget som består av tre delägare startades upp för ett och ett halvt år sedan. Stella, Johan och Ami hade tidigare jobbat tillsammans som anställda på samma företag under tio år. När det företaget sedan snabbt växte började de alla tre att sakna den familjära och personliga känslan som tidigare funnits där och bestämde sig därför för att starta ett eget företag där de kunde fokusera på det de saknade.


      – Vi jobbar alltid nära våra kunder och målet är att ha en personlig kontakt, säger Johan Fransson.


I företaget finns också ett stort miljötänk och här arbetar man ständigt för att värna om miljön genom att använda så miljövänliga produkter som möjligt för varje projekt. 


      – Att använda sig av miljövänliga material är målet för de flesta kommuner och företag men det är ofta dyrare och därför får man ibland hitta smarta lösningar för att uppnå detta. Vi vill förverkliga beställarens visioner och samtidigt se till att det blir vackert, prisvärt och hållbart, menar Ami Ryk.


Det första mötet som kontoret har med sina kunder är alltid kostnadsfritt, för att man som kund ska få ett första intryck, känna hur det känns och avgöra om man vill använda sig av företagets tjänster.


Ryk, Fransson & Petza Arkitektkontors vision är att växa organiskt i lagom takt och hittills är de nöjda med starten.


      – Det har varit en positiv start, såväl ekonomiskt som jobb- och projektmässigt. Vi har kunnat lägga mycket fokus på detaljer och material, vilket har varit vår vision ända från starten.


Att arbeta med villor är något som de tycker är väldigt roligt, även om ett drömprojekt för dem vore att få lämna ett offentligt bestående avtryck i form av till exempel ett bibliotek.


Ryk, Fransson & Petza Arkitektkontor har alltid ett väldigt nära samarbete med sina kunder och följer projekten från start till mål.


      – Vi är nära våra kunder och öppna i vår kommunikation och det är väldigt viktigt för oss att kunderna ska bli nöjda, avslutar Stella.

2020-04-29