Dela artikel

Auktoriserad bilverkstad med hög kundnöjdhet

Serviceverkstaden Folkadoktorn i Nacka ägnar sig åt auktoriserad Audi- och Volkswagenservice. Här arbetar man stenhårt med kundnöjdhet, och nog har man lyckats väl. Dels har man blivit medlem i 100-klubben, ett bevis på 100-procentig kundnöjdhet, dels har plåtverkstaden rankats etta sex månader i rad.

Folkadoktorns kundkrets består av både privatpersoner och företag, bland annat de stora leasingföretagen. Att de ska vara nöjda är här en självklarhet. Kundnöjdheten har högsta prioritet på Folkadoktorn, anser Anders Teiner, som driver serviceverkstaden.

Att fokusera på få bilmärken ger goda förutsättningar för att kunna ge kunden bästa möjliga service. Och att ha personal som trivs och tilltalande miljö är ytterligare nöjdhetsfaktorer.

Folkadoktorn startades i början av 90-talet och har i dagsläget 25 anställda, varav nio mekaniker och fem plåtslagare.

– Audi och Volkswagen säljer väldigt många bilar och vi har auktorisation att serva och laga bilarna. Kunden har precis samma serviceavtal och garanti här som hos det företag som de köpte bilen från. För bilägare som bor i Nacka eller Värmdö är det enklare att lämna bilen hos oss, säger Anders Teiner.

Genom att dela system med samtliga auktoriserade verkstäder kan Anders Teiner och hans medarbetare enkelt ta del av tidigare service och annan historik på bilarna som lämnas in.

– För tio år sedan kände man sig lurad bara man tog i dörrhandtaget till en verkstad. Vi försöker ändra det. I stället ska det vara fint, fräscht och man ska få vad man betalar för. Vi har även en extern partner som kontrollerar att vi gör det som kunden betalar för, berättar Anders Teiner.

Audi och VolksWagen gör också så kallade mystery shopping-kontroller med en riggad bil som Folkadoktorn ska hitta fel på. Klarar de inte uppgiften ryker auktorisationen. Detta är en trygghet för både kunderna och företaget.

2016-03-17