Bärgning för alla

Använd inte bogseringslinan om du får motorstopp på vägen, den kan skada både dig själv och bilen. Teckna i stället en försäkring som innebär gratis assistans oavsett vad som händer, då är chansen stor att det är Assistancekåren som kommer för att hjälpa till.

– Det har hänt många olyckor på grund av att folk använt bogserlina. Sedan 1990-talet har alltfler försäkringsbolag och bilföretag infört försäkringar med gratis assistans till sina kunder och det har därför blivit betydligt vanligare att folk utnyttjar det. Det är en trygghet både för bilisterna och för oss som har många av avtalen kopplade till oss, förklarar Mats Nilsson, vd för Assistancekåren Sweden AB.
  Som den enda rikstäckande bärgningsorganisationen i Sverige är Assistancekåren i särklass störst i branschen. Genom att fungera som en franchiseverksamhet finns de i dag på 157 orter runtom i landet där varje företagare arbetar på sitt sätt samtidigt som de är knutna till vissa regelverk inom Assistancekåren.
  – Alla bilar ska vara lackerade enligt våra regler, kläderna ser ut på ett speciellt sätt och vi har vissa regler och avtal för hur arbetet ska bedrivas. Min uppgift är att jobba för bärgarna som både är mina uppdragsgivare och mina kunder, menar Mats.
  Och han kan inte nog hylla bärgarna som var och en kan sitt område bäst och har sina arbetssätt som fungerar för just dem. Medan en bärgare i Umeå är expert på att bärga en bil som har gått genom isen, är det något som i en annan del av landet nästan aldrig händer. Den breda kunskapen är således styrkan i företaget.
  – Varje bärgare är en ingenjör och en tusenkonstnär, det ser inte likadant ut någonstans. Tillsammans sitter vi på så mycket kunskap att det ska gå att ringa oss oavsett om det gäller bogsering av en bil, att fälla en gran eller hämta ett kassaskåp i skogen åt polisen efter ett rån, förklarar han.
  För att genomgående kunna hålla kvaliteten i företagen är fortbildning en del av det övergripande arbetet. Genom att som bärgare vara ansluten till organisationen får de den information och de kunskaper som behövs.
  – Det kan bland annat handla om att arbeta nära bilfabrikanterna och få komma in i verkstaden och lära sig hur en bil som gått i baklås öppnas på bästa sätt, som vilken ruta som är billigast att slå sönder.
  Mats tillägger att försök också alltid görs för att få igång bilen på plats vid en insats.
  – Rätt bil ska tas till verkstaden. Vi försöker så långt det går att få bilen i rullning för att undvika onödiga kostnader för bland annat hyrbil för kunden.

2014-05-23
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies