243034 Cinto_03
3-5 min lästid

Båstad värmepumpcenter – med värmepumpsmarknaden i förändring

Som så många andra branscher har marknaden för värmepumpar genomgått stora förändringar under de senaste årtiondena. Nya teknologier har tillkommit och det har förändrat hur vi konsumerar och vad vi efterfrågar. Några som har full koll på det här är äkta makarna Johan och Sofi på Båstad värmepumpcenter. Vi träffade dem för att reda ut vad som har förändrats och varför.

Ja, det har onekligen hänt en hel del sedan Johan Svensson och Sofi Thylander Svensson slog upp dörrarna för sin verksamhet år 2008. Idag driver de inte bara Båstad värmepumpcenter, utan dessutom Klimatcenter i Ängelholm. Enligt dem kan man beskriva förändringarna som dels en teknologisk utveckling, dels en förändring vad gäller vad kunderna efterfrågar.


“Produkterna har utvecklats jättemycket!”

- Ja, det är utan tvekan skillnad, konstaterar Johan. Produkterna har utvecklats jättemycket. Både designen och effekten har tagit ett jättekliv och det är likadant på bergvärme, på luftmaskinerna och på frånluftsvärmepumparna.


Högre krav och mer avancerade maskiner

Över tid har design och funktionalitet blivit allt viktigare. Om kunderna för några år sedan var fokuserade på effekt, ser Johan och Sofi att allt fler numera intresserar sig minst lika mycket för pumparnas utseende.  


- Förr ville man ha en maskin som värmde, det var det, förklarar Johan. 


Idag ser kraven annorlunda ut. Kunderna vill ha maskiner som helst inte ska synas, men som samtidigt ger mycket effekt. 


- Och allt ska vara uppkopplat, fortsätter Johan. Förr var det ett tillval för några få, men det har blivit standard idag. Ja, nu vill kunderna kunna sitta i Spanien på semestern och hålla koll på värmesystemet hemma, fyller Sofi i.


Värmepumpen i det smarta hemmet

Behöver man det? Inte alltid kanske. Men Johan och Sofi är överens om att det förstås är praktiskt att kunna skaffa sig den sortens koll på sitt värmesystem. Inte minst kan det vara bra om något händer medan man är bortrest och man behöver byta från exempelvis bergvärme till luftvärme för att hålla temperaturen i huset. 


- Och uppkopplingsmöjligheterna gör det också möjligt att integrera värmesystemet i den nya tidens smarta hem. Några av varumärkena har till exempel system där man kan koppla ihop allt, från värmepump till belysning och styra det direkt i telefonen. Det är en av de stora konkurrensfördelarna idag, förklarar Johan.


Enligt kundens behov och önskemål

Sedan starten har Båstad värmepumpcenter jobbat med Mitsubishi, men de senaste åren har flera andra märken tillkommit som Johan tycker står för kvalitet och ger kunderna de funktioner som de efterfrågar, men det är framför allt Mitsubishi som Johan säljer på grund av bra service och grym kvalité. Johan finns alltid där för att guida kunderna till rätt system för just deras behov.


- Jag tycker om att komma hem till folk och försöka hitta en så bra skräddarsydd lösning som möjligt för dem, förklarar Johan. Jag brukar säga till kunderna att för min del spelar det ingen roll om jag säljer en Hero eller Ninja, det viktiga är att vi hittar ett system och ett utseende som passar kunden.


Hur ska man tänka?

Att ge sig ut på den förändrade värmepumpsmarknaden som konsument är verkligen inte det lättaste. Därför passar vi på att be proffsen om råd. Vad ska man tänka på när man ska skaffa en värmepump? Johan svarar snabbt:


Jag skulle säga att det absolut viktigaste är att köpa lokalt. För när det väl strular så vill man ha hjälp snabbt, framför allt om vi pratar bergvärme och luftvatten. Då hade jag som kund aldrig bara gått på priset i offerten, utan jag tycker att man ska hitta en installatör som finns i närområdet som kan komma ut snabbt om det skulle strula. Det är det viktigaste.


Sofia håller med och fortsätter:


Och jag skulle rekommendera att man installerar en luftluftpump om man ändå installerar till exempel bergvärme. Det rör sig inte om mycket pengar i sammanhanget. Då får man både kyla sommartid och ett bra backupsystem om något händer.


2024-09-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies