Enligt Rickard Andersson, ägare av Piteå Motoroptimering, sysslar bolaget främst med större maskiner som skogsmaskiner, traktorer och gruvmaskiner – samt lastbilar.
– Bränslebesparing är nästan alltid i fokus, men på köpet får man ett piggare fordon, förklarar han.
En vanlig orsak till att lastbilarnas motorer måste optimeras är att man ofta köper fordon med för lite kapacitet.
– Bränsleförbrukningen hänger ihop med hur mycket man måste trycka på gaspedalen och att öka kapaciteten leder till en besparing på fem till sju procent, menar Rickard.
Innan ett arbete inleds kontrolleras och besiktigas fordonet för att hitta de alternativ som finns.
– Vårt arbete innehåller avancerad problemlösning och för att det ska bli perfekt utvärderar vi resultatet tillsammans med våra kunder, säger han.
Eftersom åkarna är beroende av sina lastbilar kan de inte stå för länge hos Rickard.
– Vår service innebär att vi gärna arbetar på obekväma arbetstider för att minimera våra kunders förluster, försäkrar han.
Företaget har en mängd referenser som Rickard välkomnar nya kunder att kontakta. Och han erkänner att han faktiskt inte haft en enda missnöjd uppdragsgivare hittills – vad han vet i alla fall.
Rickard har även ett avancerat samarbete med andra aktörer på marknaden vilket innebär att eventuella problem med maskiner och lastbilar kan åtgärdas snabbt om de befinner sig på andra platser i landet.
– Vi utbyter erfarenheter och lär av varandra, säger han.
En klar fördel i en mycket avancerad bransch.